W powiecie tczewskim do matur przystąpiły łącznie 944 osoby. Ogólnie liczba maturzystów w liceach wynosiła 514 osób (razem z III LO i Collegium Marianum - 576). Liczba zdających w liceach w stosunku do wszystkich maturzystów dała wynik 57 proc. W szkołach technicznych do matury przystąpiło 430 osób. Liczna maturzystów w technikach w stosunku do ogólnej liczby maturzystów to 43 proc.
Kłopoty z polskim
Na napisanie egzaminu uczniowie mieli po 170 minut. W arkuszach języka polskiego na poziomie podstawowym znaleźli tekst prasowy z „Polityki” o sztuce komunikacji i rozmowy. Do pisania wypracowania mieli dwa tematy do wyboru. Pierwszy o rozterkach uczuciowych Justyny, bohaterki „Granicy” Zofii Nałkowskiej. Drugi - o życiu na emigracji w wierszach „Światło w ciemnościach...” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i „Gdy tu mój trup...” Adama Mickiewicza.
- Nie ukrywam, że miałam trudności z polskim – przyznaje Kasia, maturzystka z II LO w Tczewie. – Nie zawsze rozumiałam specjalistyczne słownictwo używane w tekście i pytania do niego, te wszystkie zabiegi językowe, ich funkcje... Gubiłam się w tym. Mam nadzieję, że nadgonię wypracowaniem – pisałam na temat „Granicy”. Dla mnie to łatwiejsze, bo z interpretacją wierszy zawsze mam kłopot.
Komunikacja werbalna zamiast... Smoleńska
Wielu przyznaje, że lektury wybrane na egzamin maturalny były dla nich nie lada zaskoczeniem.
- Nie spodziewałem się takich tematów – mówi Karol z Liceum Ekonomicznego w Tczewie. – Stawiałem na jakiś tekst o beatyfikacji Jana Pawła II albo o Smoleńsku, bo to ostatnio modne tematy. A tu dali jakiś dziwny artykuł o komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Na drugą część matury stawiałem na „Chłopów”, „Lalkę”, „Pana Tadeusza”, nie na „Granicę”! Nic z niej nie pamiętałem. Uczyłem się bardziej z tych „poważniejszych” lektur, a nie z jakichś ckliwych romansideł!
- I chyba nawet pomyliliśmy się w epokach – „Granica” powstała w XX-leciu międzywojennym, a wielu z nas napisało, że w Młodej Polsce... - żalą się maturzyści. – To błąd rzeczowy, który może nas od razu zdyskwalifikować. Temat z tej lektury może i nie był aż tak zły, ale co z tego. Jak można wyłożyć się na takich szczegółach!
Pytania niezrozumiałe
Niektórzy uczniowie twierdzą, że o ile nie sprawiło im trudności czytanie ze zrozumieniem tekstu „Polityki”, o tyle pytania ułożone do niego były dla nich niezrozumiałe i niesprecyzowane. Podobnie nie zadowolił ich klucz odpowiedzi – według nich autorzy narzucali im swój tok myślenia.
- Trudno będzie się wstrzelić w ich klucz – uważają.
Uczniowie zdający maturę z języka polskiego na poziomie rozszerzonym musieli zinterpretować fragment dramatu Sławomira Mrożka „Śmierć porucznika” lub porównać sposoby kreowania tańca i jego funkcje we fragmencie poematu „Kwiaty polskie” Juliana Tuwima i w wierszu „Niech żyje bal” Agnieszki Osieckiej. Niektórzy ryzykują stwierdzenie, że na „rozszerzonej” było... łatwiej niż na poziomie podstawowym!
- Temat o tańcu banalny! – mówi Karolina z ZSOiB w Tczewie. – Zawsze można jakoś go powiązać, uzupełnić, dodać coś od siebie. Tym bardziej, że taniec to częsty temat prezentacji maturalnych.
Trudna Królowa Nauk
Dzień po egzaminie z języka polskiego abiturienci zasiedli do rozwiązywania zadań z matematyki. Według maturzystów:
- Było naprawdę ciężko! – komentują. – Prawie, że poziom dla studentów. Większość zadań była podchwytliwa i wymagająca dłuższego namysłu, nie każdy był w stanie temu podołać.
Na poziomie rozszerzonym z matematyki pojawiły się zadania z kombinatoryki, teorii prawdopodobieństwa, stereometrii, ciągi i wyrażenia algebraiczne.
- No i tu to chyba już całkiem poległem – mówi Łukasz z Liceum Ekonomicznego. – Przyznam szczerze, że zadania całkiem mnie zaskoczyły. Pozostaje tylko nadzieja, że uczelnie obniżą progi punktowe i 85-95 proc. z podstawy wystarczy do przyjęcia na przynajmniej niektóre kierunki. A chciałem iść na geodezję...
Niektórzy zgodnie przyznają, że dla klas – i umysłów - humanistycznych matematyka podstawowa mogła stanowić problem, bo rzeczywiście była trudna. Jednak dla klas ścisłych była do napisania. Wszyscy zgodnie przy tym mówią o wysokim stopniu trudności matematyki rozszerzonej. Była to ponoć najtrudniejsza matura z tego przedmiotu od kilku lat.
- Poziom konkursowy – wzdychają zrezygnowani uczniowie.
O zaletach studiowania po angielsku
Dla maturzystów stosunkowo łatwy był test z języka angielskiego na poziomie podstawowym.
- Łatwiejszy niż na maturze próbnej – ocenia Mateusz z II LO w Tczewie. - Jak w każdym pojawiły się mylące odpowiedzi, ale jeżeli ktoś uważnie słuchał i czytał ze zrozumieniem nie powinien mieć problemów.
Do zadań abiturientów na poziomie rozszerzonym należała realizacja wybranego tematu: napisanie rozprawki o wadach i zaletach studiowania na dwóch kierunkach jednocześnie, opowiadania lub stworzenie opisu wybranego przez siebie muzeum, mogącego zainteresować młode osoby. Do rozwiązania były także dwa zadania z gramatyki, co do których opinie były różne.
- Poziom matury rozszerzonej z angielskiego był średni – twierdzi Małgosia z II LO w Tczewie. – Jeśli ktoś się solidnie przygotował, nie miał kłopotu.
W części egzaminu sprawdzającej umiejętność rozumienia słuchanego tekstu, maturzyści wysłuchali wywiadu z alpinistką oraz kilku historii związanych z komunikacją miejską. Tu również nie było większych problemów, trzeba było jedynie uważnie wsłuchać się w specyficzny akcent spikerki. Zadania z rozumienia czytanego tekstu dotyczyły m. in. różnic w języku angielskim mówionym przez Brytyjczyków i Amerykanów oraz problemów w komunikacji między tymi narodami.
Przed maturzystami jeszcze egzaminy z przedmiotów dodatkowych i egzaminy ustne. Trzymamy kciuki!
Maturzyści w liczbach
Liczba uczniów z terenu powiatu tczewskiego, którzy przystąpili do matury w maju 2011 roku: I LO - 214 osoby, II LO - 188, Zespół Szkół Ekonomicznych - 185, Zespół Szkół Technicznych - 47 + 9 osób z ub. roku (w sumie - 56), Zespół Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich - 27, Zespół Szkół Budowlanych i Odzieżowych - 119, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Gniewie - 32, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Pelplinie - 64 + 16 osób z ub. roku (w sumie - 80), Zespół Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących w Swarożynie - 43. Dodatkowo w III LO (Liceum Katolickie) - 45 osób, Collegium Marianum - 17.
Reklama
Trudna matematyka, łatwy angielski. Wrażenia po pisemnych maturach
POMORZE. Pisemna część egzaminów maturalnych zakończona. Teraz rozpoczyna się prawdziwy wyścig po indeks na wymarzona uczelnię, ponieważ uczniowie zdają egzamin z przedmiotów dodatkowych. Zdania na temat poziomu tegorocznych matur są podzielone, jednak większość przyznaje, że wiele trudności sprawił im test z języka polskiego.
- 12.05.2011 00:00 (aktualizacja 01.04.2023 12:38)

Reklama






Napisz komentarz
Komentarze