sobota, 13 grudnia 2025 14:47
Reklama

Minister Hall:mniejsze subwencje dla samorządów. Rzemiosło to nie tylko fryzjerzy, krawcy i szewcy

POMORZE. System szkolenia zawodowego powinien tak przygotować młodego człowieka, by po zakończeniu edukacji zawodowej był on zdolny do stanięcia przy maszynie i wykonywania powierzonej mu pracy. Niestety, nie zawsze tak się dzieje.
Minister Hall:mniejsze subwencje dla samorządów. Rzemiosło to nie tylko fryzjerzy, krawcy i szewcy
Konferencja w Tczewie - nauka zawodów i zdobywanie kwalifikacji

- Mówienie o kwalifikacjach, to stwierdzanie z jakich elementów tworzona jest efektywna edukacja - mówiła podczas konferencji nt. szkolnictwa zawodowego w tczewskim Ekonomiku minister edukacji Katarzyna Hall. Nowa ustawa to m. in. otwarcie szkół zawodowych dla dorosłych i podział zawodów (także dodanie nowych) na obszary z wyodrębnionymi kwalifikacjami.

Dariusz Gobis, dyr. Pomorskiej Izby Rzemieślniczej
Mimo, że nieraz przedsiębiorcy z Pomorskiej Izby Rzemieślniczej różnią się poglądami z minister Katarzyną Hall, to jednak do takich spotkań dochodzi. W woj. pomorskim jest 26 cechów rzemiosł i 5 spółdzielni rzemieślniczych. W nowej ustawie są elementy, z których nie do końca jesteśmy zadowoleni, ale mam nadzieję, że w wyniku dyskusji osiągniemy konsensus. Rzemiosło to nie tylko fryzjerzy, krawcy i szewcy, ale i osoby, które funkcjonują w największych i najważniejszych branżach. Np. w Ostaszewie jedna z firm produkuje osprzęt dla platform wiertniczych jednej z największych firm wydobywczych. Znamienne jest, że gdy stwierdzono w końcu przyczynę katastrofy w Zatoce Meksykańskiej, okazało się, że doszło do niej z powodu błędnie wykonanego kluczowego elementu przez firmę rzemieślniczą. Dowodzi to jak wielkie znaczenie, także dla bezpieczeństwa, ma rzemiosło. System powinien tak przygotować młodego człowieka, by po zakończeniu edukacji zawodowej był on zdolny do stanięcia przy maszynie i wykonywania powierzonej mu pracy. Niestety, nie zawsze tak się dzieje. Pracodawcy mają możliwości, by zapewnić praktyki uczniom, którzy muszą zdobyć wiedzę praktyczną. Żadna szkoła nie jest w stanie zapewnić tylu maszyn do tego celu, stąd niezbędna jest współpraca pomiędzy szkołami, a firmami. W 2017 r. polski system ma całkowicie przejść na tzw. system kwalifikacji. Ale obecnie mało bezrobotnych przedstawia pracodawcom wyniki egzaminów kwalifikacyjnych. Obawiam się, że młodzież może pójść „na łatwiznę” i nie chcieć poszerzać swojego zawodu na poziomie szkoły o dodatkowe kwalifikacje. A powinny być one dopełnieniem zawodu zdobytego w szkole zawodowej.

Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej
Przygotowując nową ustawę „o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw” musimy odpowiedzieć sobie na pytanie na jakim jesteśmy etapie. Dyskusje na ten temat odbywały się na różnych panelach, ale trwa ona nadal. Cały pakiet zmian w strukturze szkolnictwa zawodowego będzie upubliczniony. Nakreślone zostały różne ścieżki dochodzenia do konkretnych zawodów. Mamy nadzieję, że zmiany w funkcjonowaniu kwalifikacji zawodowych uda się przeprowadzić do wakacji 2011 r. Nowa ustawa ma wejść w życie we wrześniu 2012 r. Będzie tam m.in. propozycja podziału szkolnictwa zawodowego na 7 obszarów. Każdy z nich, np. obszar branży budowlanej, będzie dzielił się na 1-2 kwalifikacje, pod których kątem ma odbywać się kształcenie w szkołach zawodowych. Właśnie mówienie o kwalifikacjach, to stwierdzanie z jakich elementów jest tworzona efektywna edukacja. W programach szkół powinny znaleźć się elementy wspólne dla wszystkich zawodów: umiejętności pracy w zespole, interpersonalne, komunikacji, zarządzania czasem. W rozporządzeniu będą ujęte nowe zawody. Będzie też szybsza procedura ich wprowadzania z uwzględnieniem potrzeb pracodawców i wskazań organizacji pracodawców. Problemem, z którym przyjdzie się zmierzyć polskiemu szkolnictwu ponadgimnazjalnemu jest niż demograficzny. W 2002 r. było 2 mln uczniów w wieku 16-18 lat, a zgodnie z prognozami w latach 2020–2030 czeka nas spadek do 1 – 1,2 mln. Oznacza to mniejsze subwencje dla poszczególnych samorządów. Kolejny problem dotyczy bardzo małej liczby kształcących się dorosłych. Trzeba dać im szansę, bo jest to niewykorzystany potencjał. Szkoły zawodowe powinny kształcić nie tylko młodzież, ale i dorosłych.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
słaba mżawka

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama