Budowa węzła ruszyła w połowie minionego roku. Inwestycja ma być oddana do użytku w marcu 2012 r., ale wykonawcy wszystkie prace chcą zakończyć jeszcze w tym roku.
Ponad 400 miejsc dla kierowców
Pod plac budowy węzła przeznaczono 5,2 hektara terenu. Aby go przygotować wyburzono kolejowe magazyny, zniwelowano teren i wycięto 200 drzew. W ich miejsce zostanie nasadzonych 60 szlachetnych gatunków. Powstanie tu ogólnodostępny parking, plac autobusowy, płyta dworca i tunel w ciągu ul. Pomorskiej, która także zostanie przebudowana. Obok węzła powstaje już galeria handlowa z kinem. Wspomniany parking na 252 miejsca powstaje w sąsiedztwie cmentarza przy ul. Gdańskiej i dawnej ciepłowni.
- Parking będzie płatny, ale dopiero za 5 lat – wyjaśnia Dariusz Śliwiński, kierownik projektu. – Z ty, że już od dnia jego otwarcia będą obowiązywać bilety wjazdowe wraz z automatycznymi bramkami. Dojechać do niego będzie można od ul. Pomorskiej i Gdańskiej wzdłuż cmentarza.
Parking przejdzie próbą generalną 1 listopada, gdy zostanie udostępniony kierowcom z powodu Wszystkich Świętych.
- Dzięki biletom wjazdowym będziemy mieli kontrolę nad tym, kto będzie tutaj sobie parkował na noc, garażował „pod chmurką” - dodaje wiceprezydent Tczewa Adam Burczyk.
Kolejny parking na 200 miejsc, podziemny, będzie pod Galerią Kociewską. Trwa właśnie budowa jego pierwszego poziomu. Sama galeria wraz z kinem na cztery sale o łącznej powierzchni 26 tys. m/kw. ma zostać ukończona i otwarta w pierwszym kwartale 2012 r. Galerię, jak i węzeł, buduje ten sam wykonawca. Codziennie na placu budowy pracuje 170 osób.
Będą rozkłady i telebim
Trwa właśnie wylewanie asfaltu na nowo powstałej ul. Dworcowej, która będzie biec wzdłuż torów jako przedłużenie ul. Pomorskiej. W jej ciągu powstał już tunel o wysokości 5,5 metra. Użyto do jego budowy 1500 m/sześć. betonu i 270 ton stali. Chodników w nim nie zaplanowano. Układ drogowy przy dworcu znacznie się zmieni.
- Główny wjazd do galerii będzie się mieścił od strony ul. Gdańskiej, gdzie powstanie nowe skrzyżowanie – dodaje inż. Michał Maliszewski, kierownik budowy. - Bezpośrednio przed galerią będzie można zaparkować tylko na kilka minut.
Przed dworcem także będą chwilowe miejsca postojowe, aby odebrać i przywieźć pasażerów. Nie wiadomo jeszcze, gdzie konkretnie będzie się znajdował postój dla taksówek – jest kilka opcji, w tym pozostawienie ich w dawnym miejscu. Przed budynkiem dworca staną tablice z rozkładami jazdy komunikacji miejskiej i pozamiejskiej. Będzie też telebim o powierzchni 20 m/kw., wyświetlający różne „miejskie” informacje, ale nie reklamy.
Parkuj i Jedź
Tczewski dworzec PKP realizuje rocznie ok. 2,4 mln odpraw podróżnych, co plasuje go w kategorii „A”, dworców o największej przepustowości w Polsce. Regionalny węzeł transportowy będzie jednym z pierwszych w woj. pomorskim rozwiązań typu Park & Ride (Parkuj i Jedź), czyli systemem integrującym komunikację indywidualną z publiczną. Osoba przemieszczająca się własnym samochodem będzie mogła go pozostawić na parkingu i przesiąść się do środka transportu publicznego. Całkowita wartość projektu to ok. 26 mln zł, w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 13 mln zł.
Trwa budowa węzła transportowego i galerii handlowej
POMORZE. Z księżycowego krajobrazu przed tczewskim dworcem PKP, zajmującego ponad pięć hektarów, wyłaniają się już zasadnicze elementy regionalnego węzła transportowego, w tym galerii handlowej z kinem.
- 06.07.2011 00:00 (aktualizacja 23.08.2023 12:34)

Reklama








Napisz komentarz
Komentarze