„Piękna Helena” pociągnęła specjalny pociąg o nazwie „Flota Wielkopolski”, który zorganizowało Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, gdzie na co dzień lokomotywa stacjonuje. Ale nie tylko w roli zabytku, ponieważ „Piękna Helena” wozi także zwykłych pasażerów na trasie Wolsztyn - Poznań.
Pm36 to parowóz pośpieszny przedwojennej polskiej konstrukcji. W 1936 r. powstały tylko dwa egzemplarze, z czego jedna (Pm36-1) posiadała otulinę aerodynamiczną. Lokomotywa ta zdobyła złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w 1937 r. Parowóz rozwija maksymalną prędkość 130 km/h, a jej koła napędne mają średnicę 2 metrów.
W Tczewie „Piękna Helena” zatrzymała się na kilka minut ok. godz. 12.20 oraz 19.30. Fanów kolei oraz rodzin z dziećmi na peronie nie brakowało.
- To naprawdę jedyna taka lokomotywa na świecie? – zdziwił się pan Artur. – Nie wiedziałem, ale tym bardziej warto było tutaj dzisiaj przyjść. Jeszcze 40 lat temu widok parowozów na torach był czymś normalnym, teraz każdy taki przejazd jest nie lada gratką. Na stacjach trochę brakuje charakterystycznego hałasu, który robiły parowozy…
„Piękna Helena” - unikatowy parowóz na dworcu kolejowym w Tczewie
POMORZE. Pm36-2 to jedyna zachowana lokomotywa tego modelu na świecie. „Piękna Helena”, bo taką nazwę nosi, w ostatnią sobotę jadąc na Jarmark św. Dominika w Gdańsku zatrzymała się także na dworcu kolejowym w Tczewie. Widzów chcących poczuć magię dawnych parowozów na peronie nie brakowało.
- 31.07.2011 08:22 (aktualizacja 21.07.2023 22:28)

Reklama









Napisz komentarz
Komentarze