Od 1 lipca każdy kierowca poruszający się pojazdem o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, jadący wyznaczonymi autostradami, drogami ekspresowymi i krajowymi, jest zobowiązany do korzystania z systemu viaTOLL.
Wypadki i korki
Autostrada, jako droga zarządzana przez prywatnego koncesjonariusza, nie została objęta nowym systemem, więc kierowcy muszą płacić za przejazd A1 nie poprzez dotychczas obowiązujące winiety, ale przy wyjeździe z autostrady. Nic dziwnego więc w tym, że kierowcy tirów masowo zaczęli korzystać z równoległej do A1 – przede wszystkim darmowej – drogi krajowej nr 91. Spowodowało to spore korki zwłaszcza w granicach Tczewa, nie brakowało też w ostatnich miesiącach wypadków z udziałem ciężarówek. Drogi krajowe wzdłuż innych autostrad w kraju objęto nowym systemem, ale nie popularną „jedynkę”. W naszym województwie do systemu viaTOLL włączono tylko obwodnicę Trójmiasta i drogę ekspresową nr 6. Jak informowała nas w lipcu Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy koncesjonariusza autostrady spółki GTC, w ciągu czterech dni od wprowadzenia systemu viaTOLL natężenie ruchu samochodów ciężarowych na autostradzie zmniejszyło się o aż 70 proc. Do 1 lipca autostradą przejeżdżało 100 tys. tirów miesięcznie.
- W lipcu było ich 30 tys., w sierpniu 35 tys., a we wrześniu 37 tys. - wylicza Ewa Łydkowska. - Widać powolny, aczkolwiek wzrost.
Na autostradzie taniej
Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury - jak donosi „Puls Biznesu” - zastanawia się nad rozszerzeniem systemu viaTOLL o drogi krajowe nr 91 (na odcinku Pruszcz Gdański – Toruń) i 92 (Łowicz – Września).
- Na razie zaplanowano jedno rozszerzenie systemu elektronicznego poboru opłat, które powinno nastąpić w początkowych miesiącach 2012 r. W ramach nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. systemem viaTOLL zostanie objęta m. in. droga krajowa nr 91 na odcinku Pruszcz Gdański - granica miasta Toruń (ok. 150 km) – potwierdza nam Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Czy rozwiąże to problem zakorkowanej „jedynki”? Dopóki jazda autostradą będzie droższa – na pewno nie. Sprawdźmy. Stawka opłaty za przejazd 1 km drogi krajowej w systemie ViaTOLL dla dróg krajowych klasy A i S, dla pojazdów o masie co najmniej 12 ton, wynosi w zależności od limitów emisji spalin od 0,27 do 0,53 zł. Kierowca tego samego pojazdu za każdy przejechany kilometr na A1 musi zapłacić 0,38 zł (netto), a więc za przejazd 63 km między Rusocinem a Kopytkowem (mniej więcej w granicach powiatu tczewskiego) zapłaci 26,90 zł. W najdroższej klasie pojazdów max EURO 2 za ten sam odcinek w systemie viaTOLL zapłaci 33,39 zł.
- Jeśli elektroniczny pobór opłat obejmie drogę krajową nr 91 ciężarówki na pewno wrócą na naszą autostradę – uważa Ewa Łydkowska z GTC. - Przyczyn jest kilka. Komfort jazdy A1 jest o wiele większy niż drogą krajową. Autostrada nie jest tak zapchana samochodami, jest bezpieczniejsza, a czas przejazdu zdecydowanie krótszy. Istnieją u nas miejsca obsługi podróżnych, gdzie kierowcy mogą odpocząć, skorzystać z prysznica.
Reklama
Tiry zawrócą na autostradę? Elektroniczny pobór opłat może objąć także drogę krajową nr 91
POMORZE. Ministerstwo Infrastruktury rozważa objęcie systemem elektronicznego poboru opłat viaTOLL dotychczas darmowej dla ciężarówek drogi krajowej nr 91. Czy tym samym zakończy się problem zakorkowanej przez tiry „jedynki”, które uciekły z płatnej autostrady?
- 29.10.2011 00:40 (aktualizacja 01.04.2023 12:41)

Reklama






Napisz komentarz
Komentarze