Rozmowa z inż. Maciejem Malinowskim z Katedry Mechaniki Budowli i Mostów Politechniki Gdańskiej, autorem ekspertyzy o stanie technicznym Mostu Tczewskiego z 2000 r.
- Podczas niedawnego spotkania z samorządowcami w Starostwie Powiatowym padło stwierdzenie, że most drogowy przez Wisłę jest w stanie katastrofalnym. Z punktu widzenia inżyniera, na co dzień zajmującego się mostami, nie są to za mocne słowa?
- Zamiast słowa katastrofalny można użyć przedawaryjny. Potwierdzeniem moich słów jest obecna naprawa elementów pomostu zabytkowych przęseł mostu. Uszkodzenia te – degradacja elementów nośnych pomostu i powstałe ubytki nawierzchni i konstrukcji pomostu – są wynikiem zużycia materiału w ciągu wieloletniej eksploatacji obiektu, praktycznie bez przeprowadzenie przez cały ten czas remontu kapitalnego, czy modernizacji. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na przeciążenie pomostu i jego niszczenie jest fakt nieprzestrzegania ograniczeń ruchu na moście. Zamontowane rygle ograniczające możliwości ruchu ciężkich pojazdów zostały bez konsultacji z autorami ekspertyzy i projektu ich wbudowania podniesione, w wyniku czego, pomimo odpowiedniego oznakowania, po obiekcie poruszają się również ciężkie pojazdy. W każdej chwili może dojść do kolejnych uszkodzeń i ubytków konstrukcji pomostu praktycznie na wszystkich przęsłach mostu, jeżeli nie będą respektowane wcześniej wprowadzone i zalecone ograniczenia.
- Które fragmenty mostu są w najgorszym stanie?
- W najgorszym stanie są elementy pomostu praktycznie wszystkich przęseł, a w szczególności przęseł nr 2 i 3 (kraty ESTB), 4-6 (przęsła Lentza) oraz 10-11 (ostatnie przęsła od strony Lisewa). Duże utrudnienie ruchu stanowi tez znaczne zawężenie skrajni poziomej na przęsłach 2 i 3.
- Chyba nie wszystkie części mostu nadają się tylko do natychmiastowej wymiany?
- Oczywiście nie. Przede wszystkim pomosty - to jest ta część konstrukcji, która jest w zdecydowanie najgorszym stanie.
- Jakie prace należałoby wykonać, aby most zaczął pełnić taką funkcję komunikacyjną, jaką powinien?
- Należałoby wymienić konstrukcję pomostu na przęsłach 4-6 i 10-11, wymienić przęsła 1-3 oraz 7-9, wyremontować i zmodernizować chodniki dla pieszych na całym obiekcie oraz przeprowadzić remont i renowację wieżyczek i filarów.
- Każdy z mieszkańców i turystów widzi, że ocalałe wieżyczki mostu, z wierzchu i od środka, wyglądają źle. Jaki jest rzeczywisty stan ich konstrukcji?
- Katastrofalny. Zdewastowane to mało powiedziane. Proszę zajrzeć do nich do środka, a zobaczy pan co tam się dzieje. Ale przecież ktoś musiał doprowadzić do takiego stanu... Dodatkowo, na skutek braku bieżącej konserwacji i okresowych remontów, mamy znaczne ubytki zabytkowej konstrukcji tych wież.
- Dlaczego most jest tak ważnym zabytkiem kultury technicznej, co świadczy o jego wyjątkowości?
- Ten obiekt to historia światowego mostownictwa. Przęsła 4-6 i wieżyczki to światowy zabytek klasy zerowej (mają przecież już ponad 150 lat). Są to wyjątkowe przęsła, świadectwo wspaniałego kunsztu inżynierskiego. Oba mosty (drogowy i kolejowy) mają bogatą historię oraz cechują się różnorodnością form konstrukcyjnych - na świecie jest niewiele takich obiektów.
Twoje wsparcie ma znaczenie!
„Gazeta Tczewska” wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Tczewie chce przekonać władze centralne o konieczności przejęcia mostu przez państwo i wykonanie generalnego remontu, który uratuje ten bezcenny 160-letni zabytek. Przez najbliższe tygodnie będziemy publikować artykuły prezentujące problemy Mostu Tczewskiego oraz kupony, o których wypełnienie prosimy Was, drodzy Czytelnicy. Wszystkie zawieziemy do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, któremu wręczymy je wraz z apelem o uratowanie zabytku. Wypełnione kupony prosimy przesyłać lub dostarczać osobiście na adres: „Gazeta Tczewska”, ul. Gdańska 32, 83-110 Tczew. Wasze wsparcie też ma znaczenie!
Most Twoimi oczami...
Most Tczewski to wyjątkowo „wdzięczny” obiekt dla pasjonatów fotografii. Zachęcamy naszych Czytelników, którzy nie wyobrażają sobie spacerów bez aparatu, do wysyłania zdjęć Mostu Tczewskiego. Co tydzień będziemy publikować najciekawsze z nich. Fotografie można wysyłać na adres: [email protected].
„Razem ocalimy Most Tczewski”. Zabrakło bieżącej konserwacji i remontów
TCZEW. Zamiast słowa katastrofalny można użyć przedawaryjny. W każdej chwili może dojść do kolejnych uszkodzeń i ubytków konstrukcji pomostu praktycznie na wszystkich przęsłach mostu, jeżeli nie będą respektowane wcześniej wprowadzone i zalecone ograniczenia.
- 15.12.2011 00:00 (aktualizacja 01.04.2023 12:41)

Reklama







Napisz komentarz
Komentarze