Suchy port, który ma powstać pod Tczewem na 60 hektarach, to nowoczesne centrum logistyczne i zaplecze przeładunkowo - dystrybucyjne dla portów morskich Trójmiasta. Firmą zainteresowaną inwestowaniem jest PCC Intermodal SA z Gdyni – lider transportu intermodalnego (transport kolejowy połączony z drogowym) w Polsce. Kontenery dostarczane do portów w Gdyni i Gdańsku będą tam przeładowywane na pociągi, którymi dotrą do Zajączkowa. Tutaj trafią na naczepy ciężarówek lub wagony i zostaną przewiezione w docelowe miejsca na mapie całego kontynentu. Suchy port może wystartować do końca 2015 r.
Milion tirów przez miasto?
Tiry z kontenerami pojadą więc dalej drogą krajową nr 91 lub autostradą A1. Ale żeby do niej dojechać, trzeba przejechać przez miejskie ulice.
- W prasie branżowej przeczytałem, że rocznie ma być ponad 1 mln kontenerów, co daje nam liczbę 1 mln tirów dojeżdżających do węzła A1 w Stanisławiu. Czy przy negocjacjach z Wojewódzkim Zarządem Dróg w Gdańsku miasto uwzględnia ten fakt przy projektowaniu modernizacji ul. Jagiellońskiej? - pyta w liście do redakcji mieszkaniec Tczewa Rafał Robert Borkowski. - Właśnie tą ulicą ten milion tirów będzie przejeżdżał! Oczywistym w tym względzie musi być fakt, że ulica ta powinna być dwujezdniową i czteropasmową.
Jak wyjaśniają władze miasta, trwa uzgadnianie spotkania z władzami PCC Intermodal na temat koncepcji budowy suchego portu.
- Do tej pory nikt z nami na ten temat nie rozmawiał, ale mam nadzieję, że w najbliższym czasie do takiego spotkania dojdzie - wyjaśnia prezydent Mirosław Pobłocki. - Niemniej wyprzedzająco podjęliśmy działania polegające na zgłoszeniu propozycji wpisania do projektu strategii rozwoju województwa budowy trasy obwodowej, która połączyłaby inwestycję bezpośrednio z autostradą, nie przesądzając na tym etapie przebiegu tej trasy.
Jedną z branych pod uwagę opcji jest modernizacja ul. Działkowej, zbudowanej z betonowych płyt drogi biegnącej za ogródkami działkowymi na Suchostrzygach, łączącej drogę wojewódzką nr 224 (przebudowywany obecnie dojazd do węzła A1 w Stanisławiu) z drogą krajową 91. Dlaczego akurat tam?
- Zarówno ul. Jagiellońska, jak i Armii Krajowej biegną przez teren zabudowany - mówi prezydent. - Dodatkowe zwiększanie ruchu z udziałem samochodów ciężarowych nie byłoby korzystne. Myślimy więc o całkowitym wyprowadzeniu tego ruchu poza teren zabudowany. Ul. Działkowa na dzisiaj spełnia to kryterium. Chcemy pozyskać środki na ten cel albo bezpośrednio od marszałka województwa, albo w ramach nowego budżetowania 2014-2020 z Unii Europejskiej. Na ten temat wielokrotnie rozmawialiśmy z marszałkiem.
Uciążliwych rozwiązań nie będzie
Przedstawiciele firmy PCC Intermodal informują, że prace nad koncepcją suchego portu, w tym połączeń logistycznych, dopiero się rozpoczęły, i mają się zakończyć do końca tego roku.
- Zależy nam na jak najlepszych połączeniach z ważnymi drogami - nie ukrywa Monika Konsor - Fąferek, dyrektor ds. marketingu w PCC Intermodal. - Na razie trudno nam powiedzieć precyzyjnie, jak to wszystko będzie wyglądać. Uspokajamy, że projektując inwestycję, będziemy mieli na uwadze uniknięcie rozwiązań uciążliwych dla mieszkańców i środowiska. Nasze działania inwestycyjne są motorem rozwoju dla całego regionu, tak jak ma to miejsce w Kutnie.
Monika Konsor - Fąferek dodaje, że przy okazji budowy suchego portu będą konieczne dodatkowe inwestycje. Pod uwagę zostanie wziętych - podczas rozmów z lokalnymi samorządami - kilka wariantów rozwiązań komunikacyjnych.
- Wszystkie rozsądne propozycje, jak pomysł modernizacji ul. Działkowej, będą przez nas mile widziane - podkreśla. - Planujemy spotkania m. in. z marszałkiem województwa oraz prezydentem Tczewa.
Szersza Jagiellońska musi poczekać
Przy okazji dyskusji wokół połączeń drogowych z suchym portem w Zajączkowie wrócił temat modernizacji ul. Jagiellońskiej. O przebudowie często zakorkowanej, należącej do województwa drogi, na dwujezdniową i czteropasmową, mówi się od lat.
- Przy obecnym stanu finansów miasta i województwa nie jest to możliwe do realizacji - mówi prezydent Pobłocki. - Zwracam uwagę, że projekt zakładał budowę tej ulicy jako elementu ciągu komunikacyjnym wiodącego już od węzła komunikacyjnego, poprzez al. Zwycięstwa, ul. Wojska Polskiego i Jagiellońską aż do granic miasta.
Mielibyśmy więc czteropasmową ulicę wewnątrz miasta. Urzędnicy są przygotowani do tego planistyczne, ale problemem są finanse. Obecna modernizacja fragmentu ul. Jagiellońskiej - jako dojazdu do A1 - odbywa się przy założeniu, że jest ona dwupasmowa z drogami serwisowymi. Dotychczasowe badania natężenia ruchu wskazują, że nie jest ono aż tak duże, by robić „czteropasmówkę”, która jest droższa w realizacji.
- Uzgodnienia z Wojewódzkim Zarządem Dróg przeprowadzane jeszcze w ubiegłej kadencji były takie, że na razie pieniędzy wystarczy na przebudowę Jagiellońskiej w takim kształcie, jak dzieje się to obecnie - dodaje prezydent. - Zostaną wykonane ponowne badania natężenia ruchu. Jeżeli będzie on na tyle duży, że pojawi się potrzeba przebudowy, wrócimy do rozmowy i partycypacji miasta w kosztach inwestycji. Na dzisiaj nasz budżet nie jest „z gumy” i mamy wiele innych zadań do wykonania.
Reklama
Budowa suchego portu w Zajączkowie może wymusić modernizację ul. Działkowej
POMORZE. Mieszkańcy Tczewa obawiają się, że wraz z powstaniem tzw. suchego portu w Zajączkowie w mieście zwiększy się ruch ciężarówek. Czy w związku z jego planowaną budową powstanie mała obwodnica Tczewa, która bezpośrednio połączy inwestycję z dojazdem do autostrady? Potencjalna lokalizacja już jest – to ul. Działkowa.
- 21.03.2012 00:00 (aktualizacja 22.08.2023 11:05)

Reklama





Napisz komentarz
Komentarze