Jednak nowelizacja ta nie odpowiada na wszystkie pytania, zatem nawet mundurowi nie są w stanie wszystkiego wyjaśnić. Kolejna niedoróbka prawna?
Nowy znak
Do słowniczka pojęć wprowadzono nową kategorię miejsca: strefa ruchu, który oznacza obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na którym wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi. Jeśli taka strefa zostanie ustanowiona, to na drogach wewnętrznych w granicach utworzonej strefy będą obowiązywać wszystkie przepisy kodeksu drogowego w takim samym zakresie, jak na drogach publicznych. I tego od dawna oczekiwała znakomita większość społeczeństwa, bo parkowanie na miejscu dla osób niepełnosprawnych było nagminne, zarówno na parkingach supermarketów, jak i na parkingach przed blokami (będących jednak w zarządzie wspólnot mieszkaniowych). Te z reguły mają, lub w najbliższym czasie będą miały, na własność także teren przyległy do bloków (jest to obowiązek prawny), a zatem są właścicielami parkingów, na których także stoją różne znaki oraz są wyznaczone miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych.
I tu właściciele byli bezsilni, gdy ktoś zaparkował swoje auto na miejscu przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych, a nie miał do tego żadnych uprawnień. Niestety, na takich drogach ani policja, ani Straż Miejska, mandatu nałożyć nie mogła. Wielu kierowców o tym wiedziało, i wykorzystywało z premedytacją. Nowe przepisy mają także takie praktyki wyeliminować, jednak nie nastąpi to szybko, mimo znowelizowania zasad prawa. Nadal mundurowi mandatów nakładać nie mogą!
Pod warunkami
- By przepisy prawa miały zastosowanie na drogach wewnętrznych konieczne będzie spełnienie kilka warunków – wyjaśnia podinsp. Krzysztof Bielski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Tczewie. - Taka droga będzie musiała być oznaczona jako „strefa ruchu”. Odpowiednim znakiem będą musiały być oznakowane także wszystkie wjazdy i zjazdy z takiej strefy. O jej utworzeniu będzie decydował pomiot zarządzający tymi drogami tj. właściciel lub zarządca terenu. Jeśli spółdzielnie mieszkaniowe lub właściciele hipermarketów zdecydują się na oznakowanie dróg wewnętrznych w osiedlach mieszkaniowych, parkingach, przed centrami handlowymi jako strefy ruchu, to będą na nich obowiązywały wszystkie przypisy ruchu drogowego, a policja i straże miejskie będą uprawnione do egzekwowania ich przestrzegania i represjonowania sprawców wykroczeń.
Zmiany wprowadzone przywołaną ustawą wymuszają jednak dokonanie stosowanych zmian także w przepisach o znakach i sygnałach drogowych, jak chociażby wprowadzenie nowego wzoru znaku drogowego „strefa ruchu”, co jest aktualnie procedowane przez Ministerstwo Infrastruktury.
Inne zmiany
Kolejna zmiana dotyczy możliwości stosowania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym w odniesieniu do ruchu odbywającego się na drogach wewnętrznych, nie leżących w strefie zamieszkania lub w „strefie ruchu”, w zakresie wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych. W praktyce oznacza to, że od 4 września br. należy stosować się do wszystkich znaków i sygnałów drogowych na drogach wewnętrznych niezależnie od tego, czy leżą one w strefie ruchu i w strefie zamieszkania, czy też nie. Podmioty zarządzające drogami wewnętrznymi, ustalając organizację ruchu na tych drogach zostały zobowiązane do stosowania znaków i sygnałów drogowych, oraz zasad ich umieszczania (zgodnie z przepisami wynikającymi z ustawy Prawo o ruchu drogowym i jej przepisów wykonawczych).
- Wyeliminowanie ewentualnych nieprawidłowości w istniejącym już oznakowaniu i dostosowaniu jej do wymagań obowiązujących przepisów podmioty zarządzające drogami wewnętrznymi obowiązane są usunąć w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosi podmiot zarządzający drogą – mówi podinsp. Krzysztof Bielski.
Niestety nadal nie wiadomo, gdzie właściciele lub zarządcy dróg mają się z zapotrzebowaniem na takie znaki zwrócić, by je zamówić, jaki jest czas oczekiwania, ile one kosztują, ani kto ustala, w którym miejscu ten znak ma być przez zarządcę czy właściciela ustawiony. A zatem nowe przepisy są jednak nadal martwe i jest jak było, czyli „po staremu”...
Nowelizacja kodeksów
W związku ze zmianami przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym znowelizowane zostały również niektóre przepisy kodeksu wykroczeń i kodeksu karnego. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń wprowadza się m. in. artykuł mówiący o tym, że kto narusza przepisy dotyczące sposobu znakowania dróg wewnętrznych, podlega karze grzywny.
Niejasne przepisy w "strefie ruchu" - komu, za co kara
TCZEW. Nowelizacja przepisów, która obowiązuje od niespełna dwóch miesięcy, rozszerzyła zakres obowiązywania ustawy Prawo o ruchu drogowym na tzw. „strefy ruchu”. W nowych przepisach wskazano, że ustawa ta reguluje zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.
- 01.10.2010 00:00 (aktualizacja 01.04.2023 12:35)

Reklama







Napisz komentarz
Komentarze