We współpracy z biurem posła Kazimierza Smolińskiego prezentujemy sprawy kierowane do biura dotyczące problematyki prawnej wraz z odpowiedzią prawnika.
Chciałabym zapytać o kwestie prawne związane z zameldowaniem. Jestem zameldowana u rodziców, ale kupiłam z mężem mieszkanie i chcę się tu zameldować; nie wiem jak to zrobić. Moja mama chce mi to mieszkanie kiedyś zostawić, bo wcześniej je wykupiła. Zastanawiam się czy w przypadku wymeldowania z mieszkania rodziców nie miałabym potem problemów z uzyskaniem prawa do mieszkania dziedziczonego od mamy? To problem, ponieważ nie mogę być zameldowana tu i tu.
Pozdrawiam
Aneta
Pani Aneto,
Rodzice po śmierci zostawią pani swoje mieszkanie i tym samym nabędzie je pani w drodze dziedziczenia. Tj. przez sporządzenie testamentu albo dziedziczenia ustawowego na ogólnych zasadach, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego. Prawo do dziedziczenia w takim przypadku nie ma związku z zameldowaniem. Co oznacza, że nie musi być pani zameldowana w mieszkaniu, żeby móc je dziedziczyć.
Osobną kwestią jest obowiązek meldunkowy. Ma on znaczenie przede wszystkim w kwestiach urzędowych i formalnych, np. figurowanie w dowodzie osobistym, prawie jazdy, doręczanie pism urzędowych.
Obowiązek meldunkowy powstaje najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia osoby do lokalu. W przypadku osób przebywających w zakładach hotelarskich, w zakładach udzielających pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub opieką społeczną przed upływem 24 godzin od chwili przybycia. [Art. 10 Ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych.]
Wymagane dokumenty:
• wypełniony i podpisany formularz „zgłoszenie pobytu stałego”, zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia,
• zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zameldowania na pobyt stały,
• dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia),
• do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu,
• Osoby, którym wydano wojskowy dokument osobisty, przedstawiają ten dokument w celu zamieszczenia w nim stosunkowych wpisów dotyczących obowiązku meldunkowego.
Niedopełnienie obowiązku meldunkowego może wiązać się z sankcjami karnymi.(art. 147 kodeksu wykroczeń) za co grozi kara ograniczenia wolności, grzywny lub nagany. W Pani przypadku najlepiej jest niezwłocznie zameldować się pod nowym adresem.
Jak przesłać pytanie?
Aby uzyskać odpowiedź na pytanie dotyczące kwestii prawnych prosimy o przesyłanie e-maili na adres redakcji - [email protected] lub skontaktować się bezpośrednio z biurem poselskim (ul. Gdańska 32, poniedz., godz. 10-12). Postaramy się rozwiać Państwa wątpliwości, publikując niektóre z nich na łamach „Gazety Tczewskiej”.
Reklama
Obowiązek meldunkowy. Czytelnicy pytają - prawnik odpowiada
Chciałabym zapytać o kwestie prawne związane z zameldowaniem. Jestem zameldowana u rodziców, ale kupiłam z mężem mieszkanie i chcę się tu zameldować; nie wiem jak to zrobić?
- 29.01.2011 00:00 (aktualizacja 11.08.2023 10:49)
Reklama





Napisz komentarz
Komentarze