poniedziałek, 15 grudnia 2025 04:50
Reklama

Czy znikną turkusowe autobusy

TCZEW. Przewoźnik w Tczewie zagroził, że w przypadku nie wycofania z użycia e-biletu może zakończyć usługę przewozów. Według władz miasta efekty prac audytorów potwierdzają, że karta działa dobrze. Czy nadal istnieje możliwość, że z ulic znikną turkusowe autobusy?
Czy znikną turkusowe autobusy
Wyniki audytu zaprezentowano w poniedziałek, 26 października. Przeprowadziła go firma KPMG, jedna z czterech największych firm audytorskich na świecie.
- To gwarancja, że to, co przeanalizowano, jest wiarygodne – uważa zastępca prezydenta Tczewa Mirosław Pobłocki. - Z wyników audytu jesteśmy bardzo zadowoleni.
Spotkanie z Veolią i Emtallem (firma odpowiadająca za oprogramowanie systemu) w Urzędzie Miasta trwało cztery godziny, a atmosfera – jak się dowiedzieliśmy – bywała gorąca…

Dane są bezpieczne
Kontrolerzy KPMG pracowali przez ostatnie trzy tygodnie. System karty miejskiej przeanalizowano od strony dokumentacyjnej i praktycznej. Audytorzy zostali wyposażeni w testowe e-bilety i jeździli autobusami jak normalni pasażerowie, wymuszając na systemie różne możliwe sytuacje.
- Prezentacja miała charakter wstępny – uściśla wiceprezydent Pobłocki. - Ustalono, że ostateczna wersja audytu zostanie przedstawiona w ciągu kilku najbliższych dni. Potem, zgodnie z umową zawartą z Veolią i Emtallem, mamy 5 dni na zgłoszenie uwag i zapytań do wyników, do których ustosunkuje się audytor.
Pracownicy KPMG zbadali m. in. procedury przechowywania danych w systemie, które uznano za bezpieczne. W okresie od lipca do września nie stwierdzono również niezgodności w generowaniu raportów.
- Wniosek ogólny jest taki, że system karty miejskiej w zdecydowanej większości spełnia założone wymagania i pracuje poprawnie, chociaż audytorzy zauważyli pewne nieprawidłowości (patrz apla), które zalecają poprawić, ale które nie decydują o wielkości przychodów przewoźnika – dodaje wiceprezydent. - Audytor porównywał podobne systemy, które badał w innych miastach i stwierdził, że na tym tle wypadamy pozytywnie.

Karta zostaje
Władze Tczewa ustaliły, że wspólnie z Veolią i Emtallem zostanie przygotowany harmonogram prac związanych z dostosowaniem systemu karty miejskiej do zaleceń audytorów. Jednak czy przewoźnik podtrzymuje groźbę wycofania się z świadczonych w mieście usług?
- Na dzisiaj nie ma takiego zagrożenia, choć nie chcę się wypowiadać w imieniu Veolii – mówi Mirosław Pobłocki. – Na spotkaniu takich sygnałów prezes Veolii nie zgłaszał…
Na wszelki wypadek miasto podjęło kroki zmierzające do zabezpieczenia komunikacji miejskiej. Okazało się, że nie brakuje poważnych firm, wstępnie zainteresowanych ewentualnym wejściem do Tczewa na miejsce Veolii. Miasto jest z nimi w kontakcie.
- Oczywiście mam nadzieję, że do takiej sytuacji nie dojdzie, bo jest to sytuacja skrajna, ale możliwa – przyznaje wiceprezydent. - Pracujemy nad tym, aby w takim przypadku okres przejściowy był jak najkrótszy i aby pasażer nie zauważył, że coś się zmieniło oprócz koloru autobusu. Karta miejska nadal będzie w nich obowiązywać. Nie zakładamy ani jej likwidacji, ani czasowego zawieszenia. Wyniki audytu potwierdziły, że nie ma ku temu żadnych powodów.

Pytania na razie bez odpowiedzi
Veolia stoi na stanowisku, że od momentu wprowadzenia e-biletu, ponosi z tego tytułu straty. Firma audytorska tego wątku nie sprawdzała. Nie wiadomo jeszcze, ile będzie kosztowało miasto przeprowadzenie audytu. Jednak skoro jego wyniki pokazują, że system karty miejskiej jest w porządku, czy istnieje możliwość, że samorząd wystawi rachunek Veolii, której – pośrednio – również zależało na jego przeprowadzeniu?
- To pytanie jest przedwczesne, ponieważ nie znamy jeszcze stanowiska Veolii odnośnie wyników audytu – stwierdza wiceprezydent. - Po zapoznaniu się z nim podejmiemy decyzję odnośnie dalszych naszych kroków.
Władze Tczewa na razie unikają również odpowiedzi na pytanie, czy w przypadku zerwania umowy przez Veolię, wystąpią na drogę sądową.
- Wolałbym odpowiedzieć na to pytanie w momencie, gdy będzie znane stanowisko Veolii i gdy firma określi, czy w ogóle zamierza taki krok zrobić i na jakich warunkach – podkreśla Mirosław Pobłocki. - Osobiście raczej nie przyjmuję tego do wiadomości, bo czy inne miasta będą chciały współpracować z takim partnerem?
Dodajmy, że od początku funkcjonowania e-biletu odnotowano ponad 3 miliony operacji oraz wydano prawie 16 tys. kart miejskich, z czego ok. 10 tys. to karty normalne i ulgowe (czyli te, które zastąpiły papierowe bilety miesięczne). Liczba ta ponad dwukrotnie przewyższa ilość starych biletów miesięcznych.
Nie znamy jeszcze stanowiska Veolii odnośnie wyników audytu. Do tematu wrócimy w najbliższym wydaniu gazety.

Co poprawić? Uwagi audytorów
Przedstawiamy kilka zaleceń KPMG, odnośnie zmian w funkcjonowaniu systemu karty miejskiej:
• niepotrzebny jest komunikat „proszę przyłożyć kartę” w momencie instalowania systemu, ponieważ może to prowadzić do błędnych zachowań pasażera, który w takiej sytuacji ponownie przykłada kartę do czytnika, tym samym wylogowując się;
• wydłużyć czas możliwości przyłożenia karty do czytników;
• przy przesiadkach system nie może tolerować odstępu czasu dłuższego niż 15 minut między zmianą autobusu;
• zsynchronizować czas na kasownikach i terminalach kierowców;
• doprecyzować taryfy w przypadku przesiadania się z autobusu linii dziennej do linii nocnej;
• zwiększyć liczbę terminali kontrolerskich (to zadanie samego przewoźnika).

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1017 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama