2 lutego br. do mojego Biura Poselskiego przybyli trzej przedstawiciele terminali kontenerowych z Gdańska i Gdyni. Przedłożyli poważny problem spadku konkurencyjności obrotów towarowych w polskich portach morskich. Argumentowali, iż wskutek niekorzystnych rozwiązań finansowych i podatkowych, Hamburg w coraz większym stopniu staje się odbiorą polskich towarów. Z uwagi na znaczenie tego problemu nadałem mu wyjątkową pilność i zgłosiłem pod obrady Parlamentarnego Zespołu ds. Gospodarki Morskiej.
Powrót nad Bałtyk
9 lutego w Sejmie pamiętano o jubileuszu 90-lecia powrotu Pomorza do Polski. Najpierw w głównym holu przygotowano wystawę pt. „Powrót Polski nad Bałtyk. 90. rocznica zaślubin Polski z morzem”. Wśród organizatorów byli m.in.: miasta - Gdańsk, Gdynia, Sopot i Puck, Muzeum Miasta Gdyni oraz Urząd Morski w Gdyni. Mottem do wystawy były piękne słowa Eugeniusza Kwiatkowskiego: „Chcemy trzymać się morza! Jest to potrzebą i koniecznością niezłomną całego państwa i całego społeczeństwa”.
Uroczystego otwarcia wystawy dokonał marszałek Sejmu Bronisław Komorowski. Podkreślił on patriotyczne i rozwojowe znaczenie położenia Polski nad Bałtykiem. Zwrócił uwagę, iż „uprawa morza” wymaga szczególnej troski i zaangażowania, ale to się zawsze państwu i społeczeństwu opłaca. Wystawie towarzyszył folder, w którym przywołano kalendarium odzyskania dostępu do morza oraz sylwetkę legendarnego „błękitnego generała”, Józefa Hallera (1873-1960). To właśnie gen. J. Haller, jako dowódca Frontu Pomorskiego, wyzwalał Pomorze (17 stycznia – 10 luty 1920 r.). Zwieńczeniem zwycięskiego pochodu przejmowania Pomorza była uroczystość zaślubin Polski z morzem w Pucku, 10 lutego 1920 r.
Uprościć procedury, zmniejszyć biurokrację
Tego samego dnia zebrał się Parlamentarny Zespól ds. Gospodarki Morskiej. Na mój wniosek jego tematem było: „Strategia rozwoju portów w Polsce – bariery i perspektywy”. Na obrady zaprosiłem przedstawicieli gospodarki morskiej z naszego regionu. Przybyli m.in. Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk SA (Morski Terminal Kontenerowy w Gdańsku) i Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia (Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni).
Organizatorzy gdańskiego i gdyńskiego Terminala Kontenerowego przygotowali na piśmie charakterystykę swoich problemów. Wskazano m.in. na niekorzystne zapisy podatkowe dla odprawy towarów w polskich portach, nadmiar inspekcji i instytucji kontrolujących towary w portach, konieczność przywrócenia preferencyjnych stawek podatku VAT na całość świadczonych usług przeładunkowych. Problemem pozostaje słaba sieć połączeń drogowych portów morskich z resztą kraju oraz niekorzystne taryfy kolejowe. Korzystna infrastruktura transportowa wzmocniłaby konkurencyjność polskich portów. W dyskusji wskazano na potrzebę: 1. Usprawnienia i uproszczenia procedur odprawy towarów w polskich portach, 2. Poprawę przepisów prawa i ujednolicenie ich interpretacji, 3. Zmniejszenie biurokracji, 4. Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej.
Zwiększyć konkurencyjność portów
Niektóre wątpliwości rozwiali obecni na posiedzeniu ministrowie. M.in. wskazano na istotne uproszenia podatkowe w ostatnich dwóch latach, w tym np. zwrot podatku VAT w terminie 60 dni. W ub. roku podpisano wiele umów na budowę autostrad i dróg ekspresowych. Trwa modernizacja linii kolejowej E 65 Gdynia - Warszawa. Wiceminister finansów Maciej Grabowski zobowiązał się, że w ciągu dwóch miesięcy zbada sprawę przepisów podatkowych i możliwych stawek preferencyjnych. Przewodniczący Zespołu, poseł Konstanty Oświęcimski, poparł mój wniosek, aby przez kilka najbliższych miesięcy zajmować się sprawami portów i możliwościami zwiększenia ich konkurencyjności. Wzrost obrotów towarowych pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia, zwiększenie wpływów podatkowych (CIT, PIT, VAT) do budżetu oraz przyspieszenie rozwoju regionu pomorskiego. Porty morskie wciąż bowiem pozostają „oknem na świat” oraz kołem zamachowym rozwoju regionu.
90. rocznica zaślubin z morzem
Na początku obrad 60. posiedzenia Sejmu RP przyjęto uchwałę w sprawie 90. rocznicy zaślubin Polski z morzem. Podjęto ją przez aklamację (jednomyślnie). Uczczono w niej pamięć tamtych historycznych wydarzeń „dla wszystkich pokoleń”. Przywołano bohaterów tamtego czasu i uhonorowano tych rodaków, którzy „polegli na morzach i oceanach za Polskę”. Krzewienie i pielęgnowanie tych tradycji, to wielka powinność niepodległej i silnej Polski z „szerokim dostępem do Bałtyku”. Sejm stwierdził, że „uczestnicy tamtych wydarzeń, bohaterowie i pracownicy morza dobrze zasłużyli się ojczyźnie”!
10 lutego delegacja marszałka Sejmu przybyła do Pucka na jubileuszowe uroczystości zaślubin Polski z morzem. Miałem zaszczyt znajdować się w tej delegacji, której przewodniczył marszałek Bronisław Komorowski. Ze wzruszeniem wysłuchałem przemówień najwyższych władz RP. Prezydent Lech Kaczyński odwołał się do tradycji patriotycznych marszałka Józefa Piłsudskiego i wskazał na obecne wyzwania dla gospodarki morskiej. Marszałek B. Komorowski podziękował Kaszubom, gospodarzom nadmorskiej ziemi, za patriotyczne trwanie przy Polsce. Podkreślił, że morze wciąż pozostaje „oknem na świat” i szansą na rozwój ekonomiczny i polityczny kraju. Osobom zasłużonym dla morza wręczono „Pierścienie Hallera”. Wśród wyróżnionych znajdował się m.in. premier Donald Tusk i wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke. Zwieńczeniem jubileuszu 90. lecia „Zaślubin Polski z Morzem” była uroczysta msza św., celebrowana przez abp. Metropolitę Gdańskiego Sławoja L. Głódzia.
Pomorzanka w RPP
Ważnym akcentem pomorskim był wybór przez Sejm posłanki z Pomorza prof. Anny Zielińskiej-Głębockiej (ur. 1949 r.) na członka Rady Polityki Pieniężnej. Rada ta ustala i nadzoruje politykę pieniężną państwa, w tym wyznacza bankowe stopy procentowe.
Poseł Jan Kulas
O Pomorzu i gospodarce morskiej
TCZEW. Poseł z Tczewa o obradach Sejmu RP. W lutym 2010 r. w Sejmie uczczono jubileusz 90. rocznicy powrotu Pomorza do Polski. Podjęto uchwałę w sprawie 90. rocznicy zaślubin Polski z morzem. Parlamentarny Zespół ds. Gospodarki Morskiej debatował nad sytuacją portów.
- 20.02.2010 00:00 (aktualizacja 11.08.2023 22:51)

Reklama






Napisz komentarz
Komentarze