Modernizacja trasy, wraz z budową obwodnicy Pelplina, to element programu Zarządu Dróg Wojewódzkich, polegającego na poprawie dróg prowadzących do autostrady. W jego ramach jeszcze w tym roku ruszy remont drogi nr 224 z Tczewa do węzła w Stanisławiu oraz budowa obwodnicy Smętowa.
Nawierzchnia dla tirów
Droga nr 229 zostanie przebudowana na odcinku od węzła A-1 w Ropuchach do skrzyżowania z obwodnicą Pelplina na wysokości Góry Jana Pawła II, oraz od skrzyżowania z obwodnicą Pelplina w Woli do drogi krajowej nr 1 w Rudnie. Kierowcy powinni być zadowoleni. Obecnie ruchliwa droga jest wąska, a jej nawierzchnia pozostawia wiele do życzenia.
- Zakres prac to poszerzenie drogi, budowa nowych poboczy i zatok autobusowych, poprawienie łuków oraz wymiana i utwardzenie nawierzchni, dzięki czemu będą mogły nią jeździć tiry z naciskiem 11,5 tony na oś - wyjaśnia nam Zdzisław Jabłonowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich ds. utrzymania i budowy dróg.
Z powodu poszerzenia drogi konieczne było wycięcie krzewów oraz blisko 60 drzew, głównie lip. Wybrano tylko te, które rosły najbliżej jezdni oraz ograniczały widoczność.
- Gdybyśmy tego nie zrobili, drzewa byłyby zbyt blisko jezdni, co byłoby niebezpiecznie – tłumaczy dyr. Jabłonowski.
W ramach robót, wykonywanych przez Przedsiębiorstwo Budowy Dróg S.A. ze Starogardu Gdańskiego, zostanie również wymieniona kanalizacja deszczowa, sieć elektryczna i teletechniczna. Wartość prac to blisko 7 mln zł. Mają one potrwać do połowy czerwca.
Jeszcze tylko pomalować…
Zadowoleni powinni być nie tylko kierowcy, ale też mieszkańcy tych pelplińskich osiedli, które leżą najbliżej obwodnicy. Jeszcze w czasie jej budowy postulowali oni zbudowanie ekranów akustycznych, które oddzielą ich od hałasu mknących nową drogą samochodów. Część ekranów, na długości 150 m od Góry Jana Pawła II do ul. Podgórnej, ustawił wykonawca obwodnicy firma Skanska. Drugi odcinek, od ul. Podgórnej do Wierzycy (blisko 650 m), miał powstać w ramach odrębnego przetargu ogłoszonego przez ZDW.
- Wybraliśmy już firmę, która wykona ekrany akustyczne – mówi Zdzisław Jabłonowski. - Dotychczas prace się nie odbywały, ponieważ temperatury poniżej zera nie pozwalały na wykonanie fundamentów.
Ekrany postawi konsorcjum Ekobel Schallschutz i Carbologistic z Poznania za cenę ponad 950 tys. zł. Będą wysokie na 3,5 m i mają się pojawić przy drodze do połowy kwietnia. Możliwe jednak jest, że ich instalacja opóźni się z powodu pogody. Tak jak oddanie do użytku samej obwodnicy, gdzie obecnie trwają prace wykończeniowe.
- Czekamy na dobrą pogodę, o temperaturze dodatniej w dzień i w nocy, aby pomalować most i wiadukt – tłumaczy nasz rozmówca. - Aby kierowcy pojechali w końcu nową drogą potrzebne jest pozwolenie na użytkowanie od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Pogoda ma ulec ociepleniu pod koniec marca, więc obwodnicę otworzymy prawdopodobnie w kwietniu.
Przypomnijmy, że prace budowlane rozpoczęły się na początku sierpnia 2008 r. Koszt budowy wyniósł ponad 79 mln zł. W ramach inwestycji Skanska zbudowała dwupasmowy odcinek drogi o długości 4,3 km, wiadukt o długości 76 m nad torami kolejowymi i most o długości 80 m na Wierzycy. Wykonano też kanalizację deszczową i sanitarną, wodociągi i zbiorniki retencyjne oraz sieć gazową i teletechniczną.
Wygodniejszy dojazd do autostrady - z opóźnieniem
PELPLIN. Do połowy czerwca ma potrwać modernizacja drogi wojewódzkiej nr 229, przebiegającej przez Pelplin i łączącej krajową „jedynkę” z A-1. Z kolei pelplinianie, którzy mieszkają najbliżej obwodnicy już wkrótce doczekają się ekranów akustycznych.
- 13.03.2010 00:00 (aktualizacja 01.04.2023 12:31)

Reklama






Napisz komentarz
Komentarze