sobota, 13 grudnia 2025 17:42
Reklama

Mieszkania w Tczewie - kto i za co odpowiada?

TCZEW. W Tczewie funkcjonuje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej oraz Zakład Gospodarki Komunalnym Zasobem Mieszkaniowym. Niestety, mieszkańcy bardzo często nie znają kompetencji tych spółek, co prowadzi do irytacji, gdy trzeba interwencyjnie zgłosić szkodę w budynku.
Mieszkania w Tczewie - kto i za co odpowiada?
Są oni bowiem odsyłani od jednego zakładu do drugiego.

Dwa z jednego
Nie było tych problemów, gdy mieszkaniami w Tczewie - tymi prywatnymi w budynkach komunalnych i komunalnymi - zajmował się Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Jednak sytuacja zmieniła się, gdy 1 stycznia 2004 r. nastąpił podział na dwa zakłady budżetowe zajmujące się lokalami. Od tego momentu Zakład Gospodarki Mieszkaniowej zajmuje się administrowaniem i zarządzaniem mieszkaniami skupionymi we wspólnotach mieszkaniowych. Natomiast wydzielony z tego jako odrębny podmiot Zakład Gospodarki Komunalnym Zasobem Mieszkaniowym zajmuje się lokalami w 100 proc. będącymi własnością gminy miejskiej Tczew.

Dublowanie zadań?
Mieszkańcy twierdzą, że było to zupełnie niepotrzebne:
- Mieszkamy w wieżowcu, gdzie bardzo często następuje dewastacja jedynej windy – mówi pani Gizela, mieszkanka wieżowca przy Al. Zwycięstwa w Tczewie. - Każdorazowo dzwoniliśmy do ZGKZM, a ten odsyłał nas do ZGM. Teraz już wiemy, że należy interweniować w ZGM, jednak do niedawna nie było to takie oczywiste. Zwyczajnie odsyłano nas od jednego zakładu do drugiego. Tak było nie tylko w przypadku windy, ale też różnych innych awarii. Nie wiem dlaczego jednym domem, w którym są mieszkania prywatne i komunalne, nie może zarządzać jeden zarządca, jak było kiedyś. Czyżby miasto miało zbyt dużo pieniędzy na dublowanie zadań…

Za co odpowiada ZGM
Do zakresu zadań spółki ZGM należy administrowanie i zarządzanie nieruchomościami na podstawie umów cywilno-prawnych ze wspólnotami mieszkaniowymi. Wspólnota taka powstaje w momencie, gdy w budynku komunalnym zostają sprzedane lokale mieszkalne - wówczas jest już kilku właścicieli: gmina miejska oraz posiadacze mieszkań. Tak naprawdę wspólnota jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.
- W takiej sytuacji, gdy zawiązuje się wspólnota mieszkaniowa, obowiązki administrowania budynkiem przechodzą na wspólnotę, a ta z kolei powierza je na zasadzie konkretnych umów Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej – tłumaczy Józef Barnaś, prezes zarządu Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Tczewie.
ZGM odpowiada m.in. za: klatki schodowe, korytarze, ciągi komunikacyjne, piwnice, suszarnie, pralnie, strychy oraz elementy konstrukcyjne: kominy, dachy, elewacje. Jest też odpowiedzialny za instalacje, które są poza lokalami mieszkalnymi, czyli np. w piwnicach czy na korytarzach – instalacje elektryczne i gazowe oraz media. W przypadku wody zakres obowiązków spółki (czyli wspólnoty) dotyczy miejsca, gdzie jest zawór odcinający wodę do lokalu.

Gaz – najważniejsze bezpieczeństwo
- Jeżeli chodzi o instalację gazową nasze podejście jest inne niż w zakresie wody – wyjaśnia Józef Barnaś. - Bo mimo, że jest nieszczelna instalacja gazowa w lokalu - a więc tam gdzie nie ma tzw. części wspólnej, za którą wspólnota nie odpowiada - to jednak można podjąć decyzję o innej granicy naszej interwencji. W tym przypadku jest to granica aż do kuchenki gazowej, czy tzw. Junkersa, jeśli jest w mieszkaniu. Wszystko dlatego, że jeden lokator wezwie specjalistów i naprawi swoją instalację, a u innego gaz może się ulatniać bez kontroli. Dlatego stawiamy na bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców, tym się kierujemy. Prowadzimy przeglądy instalacyjne przynajmniej raz w roku, przecież życie jest jedno!

Dewastacje i remonty
Początki funkcjonowania dwóch zakładów były trudne dla mieszkańców z uwagi na brak czytelnego rozdziału kompetencji. Choćby w kwestii interwencji podejmowanych przez mieszkańców, którzy nie wiedzieli np. gdzie prosić o pomoc w razie awarii. Droga odsyłania od zakładu do zakładu i od pracownika do pracownika była długa.
- Obecnie awarie dotyczące części wspólnej nieruchomości powinny być - i często są - zgłaszane tylko do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, niezależnie od tego czy mieszkanie jest prywatne, czy należy do gminy miejskiej – informuje prezes Barnaś. - Oczywiście granice części wspólnych są uzgadniane z ZGKZM, bo one różnie wypadają w różnych budynkach. Reguluje to tegoroczna umowa z ZGKZM.
Każda wspólnota posiada odrębny fundusz remontowy, z tego źródła finansowane są remonty planowe oraz naprawy zdewastowanych części klatki schodowej, korytarzy czy wind. Na ten budżet składa się także kwota przekazywana przez ZGKZM na tzw. koszty zarządu nieruchomością wspólną. Na to składają się zaliczki na bieżącą eksploatację i na fundusz remontowy.

Podmiot wykonawczy, nie decyzyjny
Każdorazowo w przypadkach awarii występujących poza lokalami mieszkalnymi wszyscy lokatorzy, niezależnie od statusu lokalu, powinni zwracać się do ZGM.
- Spawy niezwiązane z bieżącą eksploatacją, bądź z awariami, są podejmowane i rozwiązywane przez właścicieli – podkreśla Józef Barnaś. - My nie podejmujemy w takich sprawach decyzji, bo jesteśmy jedynie podmiotem wykonawczym, a nie decyzyjnym. To oznacza, iż wymianę drzwi wejściowych, stolarki okiennej itd. w lokalach komunalnych należy zgłaszać do ZGKZM.
Wszelkie interwencje można zgłaszać codziennie - osobiście bądź telefonicznie - do ZGM. Także po godzinach pracy zakładu są numery, pod które zawsze można zadzwonić, jednak prezes prosi, by w czwartki - jeśli nie ma awarii – pozwolić pracownikom wykonywać swoje obowiązki. Wszelkie informacje na ten temat są dostępne na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Tczewie oraz w siedzibie ZGM.

Ważne telefony
Telefon do ZGM (sekretariat) w godz. 6.45 - 14.45: 058/ 530-51-50, ul. Kołłątaja 9. W przypadku zagrożenia życia i zdrowia, tel. całodobowy: 0-601/ 841-493.
Zwykłe awarie - elektryczne: 0-695/ 664-989, wodno–kanalizacyjne, CO i gazowe: 0-601/ 841-493.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
słaba mżawka

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama