środa, 17 grudnia 2025 01:00
Reklama

Przymiarka do budowy nowej szkoły - w szczerym polu?

TCZEW. Wszystko wskazuje, że jeszcze w tym roku zapadnie decyzja, czy w Tczewie potrzebna jest nowa szkoła podstawowa. Jeśli radni będą za, to pozostaje kwestia w którym miejscu ją zbudować. Teoretycznie w grę wchodzą cztery lokalizacje. Jedyny „gotowy” teren, gdzie można ją postawić „od ręki”, to rowerodrom na os. Bajkowym. Decyzja o likwidacji rowerodromu spotkałaby się jednak z oporem mieszkańców.
Przymiarka do budowy nowej szkoły - w szczerym polu?
Nie brakuje też głosów, by zlikwidować Szkołę Podstawową nr 8, albo przenieść ją do nowo wybudowanej szkoły. Nie wiadomo ile kosztowałaby budowa nowej placówki.
Gmina miejska Tczew jest organem prowadzącym dla siedmiu szkół podstawowych, trzech  gimnazjów, dwóch przedszkoli i Centrum Edukacji Dorosłych. Poza tym dotuje dwie placówki publiczne (Przedszkole Sióstr Miłosierdzia i Gimnazjum Katolickie), sześć niepublicznych przedszkoli oraz szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej (Gimnazjum dla Dorosłych i Gimnazjum z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy – CKU „Nauka”). Czy w mieście potrzebna jest kolejna placówka oświatowa, gdy na wyż demograficzny nic nie wskazuje?

Rosną uczniowie na os. Bajkowym
- Będziemy musieli zająć się tematem czy budujemy nową szkołę – powiedział podczas otwarcia nowej hali na tczewskim targowisku „Manhattan” radny Kazimierz Smoliński.
Potem sprawa ta była przedmiotem dyskusji podczas niedawnych obrad komisji edukacji Rady Miasta Tczewa.
- Temat szkoły dojrzewał już od dłuższego czasu – informuje Zenon Drewa, wiceprezydent Tczewa. - Na os. Bajkowym przybywa mieszkańców i rosną dzieci. Na tym osiedlu, podobnie jak na Górkach, nie ma szkoły. Podjęliśmy ten temat, by rozpocząć procedury związane z budową nowej szkoły. Jeśli będzie wola jej wybudowania, chcielibyśmy podjąć decyzję jeszcze w tym roku.
Kończą się wakacje i sezon „ogórkowy” mamy praktycznie za sobą. „Stęskniliśmy się” za radnymi i poważnymi tematami. No może nie za takim tematem jak zamknięcie Mostu Tczewskiego z powodu... dziury. To sprawa, którą nie rozwiąże samodzielnie ani starostwo, ani nawet razem z miastem, bo na całościowy remont mostu w grę wchodzą ogromne pieniądze – rzędu stu kilkudziesięciu mln zł.

Polityczny rowerodrom
Gdzie znaleźć miejsce na nową szkołę? Pozornie łatwo. Teoretycznie na os. Bajkowym, na obecnym rowerodromie, bo ten teren pierwotnie przeznaczony był na wybudowanie na nim szkoły.
- Dzisiaj trudno byłoby to zrobić, bo spotkałoby się to z dużym oporem społeczeństwa – mówi Zenon Drewa.
 - Ze względów planowania przestrzeni w mieście najbardziej racjonalna byłaby lokalizacja szkoły na terenie rowerodromu – wyjaśnia Danuta Morzuch-Bielawska, architekt miejski.  – Wszak był pierwotnie przeznaczony na szkołę. Ale trudno byłoby teraz go zlikwidować. Inne propozycje lokalizacji szkoły wiążą się z wywłaszczeniem, zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego.
- Rowerodrom to sprawa polityczna i nikt go nie chce ruszać – twierdzi radna Barbara Kamińska.
Rzeczywiście, dzisiaj likwidacja rowerodromu i wybudowanie w tym miejscu szkoły, spotkałoby się z ostrymi protestami mieszkańców. To największy na tym osiedlu plac zabaw (wiele urządzeń, stoły do ping-ponga, boisko do piłki). Niemniej, na marginesie trzeba powiedzieć, że na tym ładnie urządzonym i oświetlonym zielonym terenie też dochodzi do aktów wandalizmu. Po wielu znakach z „miasteczka drogowego” zostały tylko słupki. Działają tam również „amatorzy” wydłubywania kostki brukowej.

Szukamy 20 tys. m kw.
Każda inna lokalizacja szkoły wiąże się ze zmianami w planie zagospodarowania przestrzennego miasta. A szukamy miejsca dla szkoły z 24 oddziałami (po cztery oddziały na każdym poziomie, czyli mówiąc wprost cztery pierwsze klasy, cztery drugie itd.).
- O takiej szkole pomyśleliśmy – dodaje Zenon Drewa. – Na przykład SP nr 8 ma 16 oddziałów. W szkole, nad budową której zastanawiamy się, na jednego ucznia zaplanowano 25 m kw. powierzchni. Przy placówce powinna być sala gimnastyczna i boisko. Do tego droga dojazdowa i parking. W sumie potrzeba ok. 20 tys. m kw. Na rowerodromie i tak brakuje trochę terenu, aby zlokalizować taką szkołę.
Inne lokalizacja to zadrzewiony teren, gdzie niegdyś był folwark (między ul. Andersena a ul. Piotrowo). Tutaj nominalnie szkoła mogłaby się zmieścić, ale „obiekcje” mógłby wnieść konserwator zabytków. Jest jeszcze działka, której w ub. roku nie sprzedano deweloperowi w wyniku protestu mieszkańców z ul. Andersena (o czym szczegółowo pisaliśmy – dop. redakcja). Chodziło o teren ze „słynnym” oczkiem wodnym. Dzisiaj oczko, czy jak kto woli dziura w ziemi, została zasypana. Ale teren do wykorzystania jest.

Pole, pole i... szkoła
„Pole, pole, łyse pole, ale mam już plan. Pomalutku, bez pośpiechu wszystko zrobię sam.... Tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco, a tam, gdzie to kretowisko, będzie stał mój bank” – śpiewali bracia Golcowie. A w Tczewie na ściernisku może być szkoła. Gdzie? Na os. Witosa, czyli popularnych Górkach, na lewo od ul. Głowackiego patrząc w kierunku Śliwin.
- Lokalizacja na Górkach to budowanie szkoły w szczerym polu – wyjaśnia Danuta Morzuch-Bielawska. - Tam na terenach prywatnych już powstają domy. Jednak brakuje dróg (kiedyś i tak miasto będzie je musiało wybudować – dop. redakcja).
- Budując szkołę na Górkach, uniknęlibyśmy tematu budowy świetlicy i biblioteki na tym osiedlu - mówi radna Brygida Genca. - Mieszkańcy Górek chcą świetlicy, biblioteka mieści się w prywatnym domu. Nowa szkoła na tym osiedlu rozwiązałaby te problemy.
Teoretycznie w grę wchodzi jeszcze teren wojskowy między os. Bajkowym a Górkami. Tyle że trzeba byłoby dogadać się z Agencją Mienia Wojskowego, potem zmienić plan zagospodarowania  przestrzennego, a to wszystko zajmuje dużo czasu (4-5 lat).

Z „ósemką” w tle
- Nie ma potrzeby budowania szkoły, bo w istniejących nie brakuje miejsc dla uczniów – mówi radna Grażyna Antczak. - Odkąd pamiętam, zawsze mówiło się o likwidacji SP nr 8. Powinno się mówić raczej o potrzebie jej modernizacji. Np. SP nr 2 też jest zaniedbana. Jeśli mówimy o przeniesieniu „ósemki” na Górki,  to raczej mówiłoby się o jej likwidacji. Pomyślmy więc jak „ósemkę” i pozostałe szkoły dostosować do odpowiedniego poziomu.
- Ile więc lat dyskutujemy o likwidacji Szkoły Podstawowej nr 8? – zapytał radny Krzysztof Misiewicz.
- Grono pedagogiczne z „ósemki” nie powinno się bać, bo przecież znalazłoby zatrudnienie w nowej szkole - uspokaja Brygida Genca.
Są różne głosy na ten temat dopasowywania „ósemki” do standardów. Wszak trzeba by przy niej jeszcze wybudować boisko i salę gimnastyczną. Podnoszone są argumenty ekonomiczne. W pobliżu jest SP nr 12, która bez trudu „wchłonęłaby” uczniów z SP nr 8.
- Budowa nowej szkoły rozładowałaby sytuację w innych szkołach, polepszając warunki bytowe uczniów – zauważa Brygida Genca. – Szkoła na Górkach byłaby potrzebna. Tam rzeczywiście jest już dużo dzieci. Sytuacja w tej materii jest płynna. Kiedyś osiedle Czyżykowo było „młode”. Potem się „zestarzało”, a teraz dziadkowie zostawiają mieszkania swoim wnuków, więc znowu są małe dzieci.
- Po wybudowaniu nowej szkoły, w budynku SP nr 8 mogłoby się znaleźć nowe lokum dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – uważa radny Zbigniew Urban.
Zdaniem radnego Urbana, budowa nowej szkoły na os. Bajkowym naraża dzieci z rejonu Suchostrzyg, które dzisiaj uczęszczają do „ósemki”, na przechodzenie przez dwie ruchliwe arterie (w tym przez ul. Jagiellońską; po jej modernizacji może mieć trzy, a nawet cztery pasy drogowe).

Jak to policzyć?
Nie mamy wiedzy w jakich rejonach, przy jakich ulicach mieszkają dzieci i młodzież różnych roczników w wieku szkolnym. A taka przydałaby się, planując budowę nowej szkoły i jej lokalizację. Zdaniem urzędników, aby przeprowadzić taką analizę, trzeba by w magistracie zatrudnić... kolejnego urzędnika.
Taki argument nie przekonuje wszystkich radnych.
- Dlaczego nie macie danych dotyczących monitorowania przestrzeni? – dopytywał radny Krzysztof Misiewicz. – Mając bazę danych z biura meldunkowego, zajęłoby mi to tydzień.  
Jakie zapadną decyzje, czy za parę lat dzieci pójdą do nowej szkoły, przekonamy się wkrótce. Tymczasem, 1 września uczniowie, po wakacjach, zasiądą w szkolnych ławkach. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2008/09 z udziałem przedstawicieli samorządu miejskiego odbędzie się w SP nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi.

6437 uczniów w dziesięciu tczewskich szkołach
1 września (wg danych z połowy sierpnia br.) naukę w Tczewie podejmie 4275 uczniów w szkołach podstawowych i 2362 w gimnazjach. Najmniej uczniów w SP nr 7 – 291, najwięcej w SP nr 12 – 1050. Liczby uczniów w poszczególnych szkołach mogą się nieznacznie zmienić. Zdarza się, że ktoś w ostatniej chwili przed rozpoczęciem roku szkolnego zmienia placówkę, wyprowadza się czy przeprowadza do Tczewa albo z przyczyn losowych nie podejmuje nauki.
SP nr 2 – 644 uczniów; SP nr 5 – 391; SP nr 7 – 291; SP nr 8 – 314; SP nr 10 – 770; SP nr 11 – 815; SP nr 12 –1050; Gimnazjum nr 1 – 845; Gimnazjum nr 2 – 517; Gimnazjum nr 3 – 800.

Tak było w roku szkolnym 2007/08
SP nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi – 622 uczniów w 29 oddziałach i 42 dzieci w dwóch „zerówkach”, 59 nauczycieli na pełnych etatach, min. liczba uczniów - 15 (kl. integracyjne) i 19 (kl. ogólne), maks. liczba uczniów - 30, stypendia naukowe – 24 uczniów, stypendia sportowe – 7, średni roczny koszt utrzymania ucznia – 5592 zł, programem rządowym „Jednolity strój” (mundurki szkolne) objęto 114 uczniów na kwotę 5200 zł (jeden mundurek - 50 zł).
SP nr 5 – 365 uczniów w 15 oddziałach i 26 w „zerówce”, 25 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów - 22 a maks. - 29, stypendia naukowe - 16 uczniów, stypendia sportowe – 15, średni koszt utrzymania ucznia – 5068 zł, programem mundurki szkolne objęto 108 uczniów na kwotę 5400 zł (koszt mundurka w kl. I-III od 34 do 40 zł, w kl. IV-VI – 61 zł).
SP nr 7 – 278 uczniów w 12 oddziałach i 32 w dwóch „zerówkach”, 19 pełnozatrudnionych nauczycieli, min. liczba uczniów - 18 a maks. - 30, stypendia naukowe – 17 uczniów, średni koszt utrzymania ucznia – 4877 zł, szkoła otrzymała 2650 zł na „Jednolity strój”, a mundurki szkolne dostało 53 uczniów (koszt jednego - 47,5 zł).
SP nr 8 – 251 uczniów w 10 oddziałach plus 48 w dwóch „zerówkach”, 14 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów – 20, a  maks. - 31, stypendia naukowe – 27 uczniów, średni koszt utrzymania ucznia – 5044 zł, dofinansowanie w ramach programu „Jednolity strój” wyniosło 1600 zł (32 uczniów, koszt jednego mundurka – 36 zł).
SP nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi – 718 uczniów w 31 oddziałach i 48 w dwóch „zerówkach”, 61 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów - 17 (kl. integracyjne) i 18 (kl. Ogólne), a maks. - 32, stypendia naukowe – 48 uczniów, stypendia sportowe – 8, średni koszt utrzymania ucznia – 5431 zł, szkoła otrzymała dofinansowanie na „Jednolity strój” w wysokości 3700 zł, pomocą objęto 74 uczniów, koszt jednego mundurka - 35 zł.
SP nr 11 – 710 uczniów w 28 oddziałach plus 47 w dwóch „zerówkach”, 49 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów – 20, maks. – 29, stypendia naukowe – 26 uczniów, stypendia sportowe – 13, średni koszt utrzymania ucznia – 4205 zł, dofinansowanie na „Jednolity strój” wyniosło 2450 zł (pomocą objęto 49 uczniów, koszt jednego mundurka - 50 zł).
SP nr 12 – 975 uczniów w 40 oddziałach oraz 94 w  czterech „zerówkach”, 65 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów – 20, maks. - 28, stypendia naukowe – 43 uczniów, średni koszt utrzymania ucznia – 4139 zł, na „Jednolity strój” szkoła dostała 4700 zł (94 uczniów, koszt jednego mundurka - 50 zł).
Gimnazjum nr 1 - 820 uczniów w 30 oddziałach, 47 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów – 22, maks. – 34, stypendia naukowe – 39 uczniów, stypendia sportowe – 9, średni koszt utrzymania ucznia 4384 zł, dofinansowanie w ramach „Jednolitego stroju” wyniosło 4200 zł (84 uczniów, koszt jednego mundurka - 45 zł).
Gimnazjum nr 2 – 542 uczniów w 24 oddziałach, 42 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów - 18, maks. – 31, stypendia naukowe – 7 uczniów, stypendia sportowe – 28 uczniów, średni roczny koszt utrzymania ucznia – 5995 zł, na program „Jednolity strój” szkoła dostała 4350 zł (87 uczniów, koszt jednego mundurka - 50 zł).
Gimnazjum nr 3 – 803 uczniów w 32 oddziałach, 62 nauczycieli na pełnym etacie, min. liczba uczniów - 21 (kl. integracyjne) i 20 (kl. ogólne), maks. - 30, stypendia naukowe – 82 uczniów, stypendia sportowe – 45, średni koszt utrzymania ucznia – 5398 zł, program „Jednolity strój” – dofinansowanie w kwocie 2750 zł (55 uczniów, koszt jednego mundurka - 37 zł).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

kpt video 02.09.2008 14:55
Czego chcecie od "8". to szkoła tak samo potrzebna jak ta w szczerym polu! Nie chwalmy dnia przed zachodem słońca. Póki co nowej szkoły nie ma, a różnie to z decyzjami i chęciami naszych urzędników bywa.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Marysia 02.09.2008 07:39
Dzięki Panu może w końcu Tczew stanie na nogi! Dziekuje!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Wikto 01.09.2008 11:35
Wiedziałem, ze jak bedzie Drewa, zacznie się ruszać w oświacie. Oby tak dalej

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 0°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 6 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama