sobota, 20 grudnia 2025 04:16
Reklama

Za spóźniony pociąg od 1 lipca można dostać odszkodowanie! Nawet połowę ceny biletu!

Nadchodzi długi, czerwcowy weekend oraz wyczekiwane wakacje. Czas urlopu to okres wzmożonych podróży. W pociągach i na dworcach znowu zapanuje tłok. Warto wiedzieć, jakie prawa mają pasażerowie pociągu, tym bardziej, że już od 1 lipca polskie koleje będą musiały wypłacać pasażerom odszkodowanie za spóźnienia, tak jak od kilku lat robią przewoźnicy lotniczy.
Za spóźniony pociąg od 1 lipca można dostać odszkodowanie! Nawet połowę ceny biletu!
Nawet połowę ceny biletu!
Już 1 lipca zacznie w Polsce obowiązywać art. 17. Rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Na jego podstawie, nie tracąc  prawa do przewozu, pasażer może zażądać od przedsiębiorstwa kolejowego odszkodowania za opóźnienie w wysokości co najmniej:
•    25% ceny biletu, w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119minut
•    50% ceny biletu, w przypadku opóźnienia przekraczającego 120 minut
Wypłata odszkodowania następuje w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o odszkodowanie. Odszkodowanie może zostać wypłacone w formie kuponów lub innych usług, ale na żądanie pasażera – również w formie pieniężnej.
Niestety pasażerowie nie wszystkich pociągów mogą liczyć na odszkodowanie. Dotyczy to wszystkich pociągów międzynarodowych kursujących do krajów UE, a także pociągów krajowych kategorii: Express, Express Intercity, Eurocity, Euronight.
Ponadto, w razie opóźnienia pasażerowie polskich kolei mogą skorzystać także z innych uprawnień. W przypadku, gdy istnieją uzasadnione powody, aby przypuszczać, że opóźnienie przyjazdu do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 minut w stosunku do umowy transportu, pasażer otrzymuje natychmiast wybór pomiędzy:
•    Zwrotem pełnego kosztu biletu, za część niezrealizowanej podróży oraz za część już zrealizowaną, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży, wraz z zapewnieniem w odpowiednich przypadkach połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie, albo
•    Kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w najbliższym dostępnym terminie, albo
•    Kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

Jeżeli pasażer uważa, że jego prawa zostały naruszone, powinien zgłosić się do właściwego przewoźnika kolejowego. Można także skorzystać z pomocy Urzędu Transportu Kolejowego – swoje skargi można kierować na adres: [email protected]

Tymczasem pasażerowie samolotów już kolejny rok cieszą się rozszerzonymi prawami. Także i tutaj w przypadku opóźnienia bądź odwołania lotu możemy liczyć na odszkodowanie, opiekę na lotnisku (napoje, posiłki, a nawet nocleg). 7 lipca sieć Europejskich Centrów Konsumenckich organizuje na największych Europejskich lotniskach akcję informacyjną. Także Lotnisko Chopina w Warszawie będzie objęte akcją, a pasażerowie będą mogli wziąć udział w ciekawych quizach oraz otrzymają broszury informacyjne. (EuroJeune Network Coordinator)

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

x 22.06.2011 14:39
x Aco z odszkodowniem za uciazliwosc podrozy np stojace miejsce ,brak ogrzewania zima lub właczone ogrzewanie latem bo to sie zdarza ,skrocony skład brud itp

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
pimp 22.06.2011 12:01
no ciekawe ... pójdziecie z torbami jak zaczniecie wypłacac te odszkodowania HAHAHA ciekawe naprawdę ..

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
wasyl 22.06.2011 12:00
... ciekawe

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 6°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1017 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama