20 grudnia o godz. 16.00 w Dworze Artusa w Gdańsku odbędzie się gdańska inauguracja projektu wspierającego uzdolnionych uczniów z matematyki, fizyki i informatyki.
- Gdańsk jest jednym z 10 powiatów woj. pomorskiego testujących w roku szkolnym 2011/2012 systemowy projekt innowacyjny „Pomorskie – dobry kurs na edukację - informuje Dariusz Wołodźko z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdańsku. - Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki”, który realizowany jest przez Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Dla celów promocyjnych projekt nosi nazwę „Zdolni z Pomorza”.
W projekcie „Zdolni z Pomorza” weźmie udział 180 uczniów (80 uczniów z gimnazjów i 100 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych), co stanowi 38,05% z wszystkich 473 chętnych.
Proces rekrutacji uczniów składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie Poradnie Psychologiczne-Pedagogiczne przeprowadziły badania, na podstawie których Komisja Rekrutacyjna w Gdańsku zakwalifikowała uczniów do II etapu - testu uzdolnień kierunkowych z zakresu matematyki, fizyki i informatyki. Wyniki testu uzdolnień kierunkowych decydowały o zakwalifikowaniu uczniów do projektu. Oprócz listy uczniów zakwalifikowanych do udziału w projekcie została utworzona również lista rezerwowa.
Do projektu zgłosiło się 473 uczniów gdańskich szkół szczególnie uzdolnionych w zakresie matematyki, fizyki i informatyki, w tym 225 uczniów z gimnazjów i 248 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych.
Na 473 złożone wnioski 3,8 % to laureaci / finaliści konkursów, którzy automatycznie (bez badań i pisania testu uzdolnień) zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie.
Łącznie na 304 uczniów biorących udział w sprawdzianie uzdolnień kierunkowych do projektu zakwalifikowano 162 osoby czyli 53,29%.
W Gdańsku utworzono 12 grup na poziomie gimnazjum (matematyka, fizyka i informatyka) oraz 15 grup na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Liczebność grup wynosi od 6 do 8 uczniów.
Uczniowie zakwalifikowani do projektu realizują zajęcia w Lokalnych Centrach Nauczania Kreatywnego (LCNK) utworzonych w III Liceum Ogólnokształcącym oraz VIII Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku.
Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli przygotowywanych (nauczyciele są trakcie kursu) do pracy z uczniami zdolnymi.
W roku szkolnym 2011/2012 dla każdej z grup zaplanowano;
20 kółek (zajęć pozalekcyjnych) po 2-3 godziny lekcyjne:
- matematyka – 40 godzin,
- fizyka – 46 godzin,
- informatyka – 60 godzin
spotkania akademickie (zajęcia na uczelni):
- 4 spotkania po 6 godzin - gimnazja,
- 6 spotkań po 6 godzin – szkoły ponadgimnazjalne
- obóz naukowy,
- stypendia.
Pierwsze zajęcia rozpoczęły się 26 listopada 2011 r.
W ramach projektu planowane jest również doposażenie pracowni w Lokalnych Centrach Nauczania Kreatywnego oraz uruchomienie platformy edukacyjnej.
Cele szczegółowe „Zdolnych z Pomorza”
1. Udzielanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy w odkrywaniu szczególnych uzdolnień
2. Stworzenie warunków do wzrostu aktywności twórczej i naukowej nauczycieli i uczniów wybitnie uzdolnionych
3. Poznanie i wykorzystanie przez ucznia uzdolnionego efektywnych sposobów samodzielnego przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności, dokonywania samooceny, osiągania dojrzałości emocjonalnej i planowania własnego rozwoju.
4. Wzrost motywacji wśród nauczycieli do pracy z uczniem uzdolnionym i pozyskiwania w tym zakresie specyficznych kwalifikacji i umiejętności.
5. Promocja osiągnięć uzdolnionych uczniów i ich nauczycieli w środowisku lokalnym i poza nim
6. Tworzenie klimatu do wspólnych, międzysektorowych, ponadlokalnych działań wspierających realizację Programu
7. Podniesienie poziomu pracy szkół w gminach i powiatach woj. pomorskiego oraz wzbogacenie ich ofert edukacyjnych.
Reklama
„Zdolni z Pomorza”
GDAŃSK. Do projektu zgłosiło się 473 uczniów gdańskich szkół szczególnie uzdolnionych w zakresie matematyki, fizyki i informatyki, w tym 225 uczniów z gimnazjów i 248 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych.
- 19.12.2011 00:00 (aktualizacja 01.04.2023 12:41)
Reklama






Napisz komentarz
Komentarze