wtorek, 16 grudnia 2025 03:16
Reklama

Koleją ma być szybciej - za rok Trójmiasto - Warszawa w 3 godziny

Trwa rozpoczęta w czerwcu ubiegłego roku modernizacja infrastruktury kolejowej w obszarze LCS Iława, LCS Malbork. Kontrakt opiewający na niemal 2 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powierzyła dwóm konsorcjom, których liderami są spółki Budimex oraz Trakcja-Tiltra. Linia E 65 łącząca stolicę z Trójmiastem gotowa będzie w 2013 r.
Koleją ma być szybciej  - za rok Trójmiasto - Warszawa w 3 godziny

Remontowany odcinek linii o długości blisko 103 km zlokalizowany jest w obrębie województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego na terenie pięciu powiatów. Intensywne prace trwają obecnie na całej długości projektu, tj. na szlakach Montowo – Zajączkowo Lubawskie, Rakowice – Iława, Redaki – Susz, Prabuty – Mikołajki Pomorskie, Mleczewo – Malbork, Malbork – Szymankowo oraz stacjach Iława, Redaki, Susz, Malbork oraz Szymankowo.

W ramach Lokalnego Centrum Sterowania Malbork, w miejscowości Szymankowo trwa budowa torów, peronu, przejścia podziemnego, przepustów oraz sieci trakcyjnej. Gruntownie zmodernizowana zostanie również stacja kolejowa w Malborku, gdzie oprócz nowych torów, rozjazdów i peronów powstaje nowa sieć teletechniczna oraz nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym. Remontom poddane zostaną także elementy infrastruktury drogowej, takie jak mosty i wiadukty przebiegające wzdłuż modernizowanej linii.

Obszar Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym Iława to teren o długości ponad 52 km z ośmioma przystankami i stacjami z których codziennie korzystają pasażerowi z województwa warmińsko – mazurskiego. Stacje wyposażone zostaną w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

W sumie prace prowadzone w ramach projektu zakładają wymianę ponad 200 km torów, przebudowę, remont i budowę ponad 280 obiektów inżynieryjnych oraz likwidację 68 przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn.

Efektem prowadzonych prac będzie podwyższenie parametrów technicznych na całej linii, a co za tym idzie prędkości pociągów pasażerskich z obecnych 120 km/h do 160 km/h, a dla nowoczesnych składów dalekobieżnych do 200 km/h. To z kolei przełoży się bezpośrednio na skrócenie czasu podróży z Warszawy do Gdyni. Szacowany czas przejazdu wyniesieniespełna 3 godz.

Istotnym elementem prowadzonej modernizacji będzie wyposażenie linii na całej jej długości w stacyjne systemy komputerowe sterowania ruchem kolejowym. Urządzenia, które nie pozwolą na popełnienie błędu przez człowieka podczas prowadzenia ruchu pociągów znacząco poprawią bezpieczeństwo podróżowania. W ramach LCS Iława zostaną one zamontowane na stacjach Zajączkowo Lubawskie, Rakowice, Iława Główna, Redaki oraz Susz, natomiast w LCS Malbork na stacjach Prabuty, Mleczewo, Malbork oraz Szymankowo.

Podwyższenie bezpieczeństwa zapewni także instalacja blisko 200 urządzeń do odpłaszania zwierząt na terenie kompleksów leśnych oraz budowa specjalnych przejść, przepustów i mostów dla zwierząt na całej długości modernizowanego odcinka. Montaż powyższych urządzeń przyczyni się do zmniejszenia śmiertelności zwierząt oraz zachowania integralności ich siedlisk. 

Wszystkie prace prowadzone na powyższym odcinku realizowane są przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia, obszar LCS Iława, LCS Malbork” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt projektu zamyka się w kwocie 2 351 631 000 PLN netto.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

tutam 01.05.2012 16:55
Im więcej inwestycji na trasach typu Gdańsk - Warszawa, Gdańsk - Poznań, itp., tym większy syf i zapaść na liniach lokalnych. Ostbahn to już elektryfikują od 40 lat.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
alfer 01.05.2012 13:44
Nie wierzę , że kiedykolwiek osiągniemy ludzkie , nie mówiąc europejskie ,standardy podróżowania tym co w Europie zwykło nazywać się koleją żelazną . Każda niedogodność i niewygoda wynikająca z przerostu pasożytów żerujących na infrastrukturze kolejowej będzie przerzucana jak gorący kartofel . Brudny wagon ? to nie my ,to działka spółki "wagony pkp " brak ławek na dworcu ? a to sprawa infrastruktury pkp , brakiem lub nieczynną toaletą - zajmuje się spółka "toy -toy szalety pkp" itd. Modernizacje mogą sobie być lub nie - komfort i czas podróżowania i tak się nie poprawi. Nie będzie dobrze , będzie "dobrzej" . Za obecny i przyszły bajzel na torach nie winię oczywiście personelu obsługi . Miła i życzliwa obsługa nieraz zbiera cierpkie i niezasłużone uwagi n/t funkcjonowania firmy. Może by tak zatrudnić syna premiera ? " Podkupić " go od lotniska w Rębiechowie ? ! Zna się na samolotach to pewnie i kolej nie jest mu obca . Chyba jechał pociągiem wielkich prędkości podczas chińskiej wycieczki ?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 3°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama