środa, 17 grudnia 2025 11:21
Reklama

O kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

GDAŃSK. Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – zagadnienie powracające od kilku lat, mające swoich gorących zwolenników i przeciwników – będzie tematem najbliższego politechnicznego wykładu otwartego. Głos zabierze prof. dr hab. inż. Eugeniusz Dembicki, uznany na świecie ekspert z zakresu hydromechaniki, były rektor Politechniki Gdańskiej.
Autor wykładu zbyt wiele zdradzić na temat swego wystąpienia nie chce. Ciekawych naukowych uwag na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zaprasza na wykład.
– Jak już tytuł wykładu wskazuje, będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki – mówi prof. prof. dr hab. inż. Eugeniusz Dembicki, były rektor PG. – Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału.

Profesor Eugeniusz Dembicki, emerytowany nauczyciel akademicki Politechniki Gdańskiej, był wieloletnim kierownikiem Katedry Geotechniki oraz rektora uczelni (1983-1987). Stworzył i kierował Katedrą Geotechniki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
Prof. Dembicki zajmuje się głównie mechaniką stosowaną, mechaniką gruntów i fundamentowania oraz budownictwem morskim. Ma na swoim koncie kilkunaście osiągnięć o skali światowej. Opracował nową, oryginalną metodę analitycznego sprawdzania stateczności fundamentów wysokich konstrukcji, tj. słupów sieci elektroenergetycznych, elektrowni wiatrowych czy wysokich budynków. Wspólnie z naukowcami z Grenoble, rozwiązał zagadnienia parcia i odporu gruntu dla małych kątów tarcia wewnętrznego metodą małego parametru. Ta tajemniczo brzmiąca formuła oznacza metodę obliczania sił poziomych oddziaływujących na ściany oporowe czy szczelinowe, stosowane w budowie konstrukcji podziemnych. Metodę wykorzystano m.in. przy projektowaniu centrów handlowych „Manhattan” w Gdańsku i Centrum Kwiatkowskiego w Gdyni, a także stacji Centrum warszawskiego metra. Opracował sposób wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Metodę tą wykorzystano w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady  A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.
Wśród wielu sukcesów profesora na polu naukowo-dydaktycznym warto podkreślić prowadzenie wspólnych, polsko-francuskich prac magisterskich oraz staży dydaktycznych studentów i pracowników naukowych we współpracy z Uniwersytetami w Grenoble i Lille w ramach Programu Socrates/Erasmus.

Zapraszamy: 12 maja, wtorek, godz. 18.00, sala 300, Gmach Główny PG, ul. Gabriela Narutowicza 11/12, Gdańsk Wrzeszcz. Wstęp wolny.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 1°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama