XXII Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego-Malbork 2009. W dniach 7 czerwca - 12 lipca br. na Zamku Średnim, w Sala Siedmiofilarowej Zamku w Malborku będzie otwarta wystawa XXII Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego-Malbork 2009. To cykliczna impreza artystycznej o światowym zasięgu, prezentująca dedykowany znak książkowy -ekslibris.
W ramach tegorocznej wystawy pokazany jest zestaw 231 prac 103 artystów z 30 krajów, wyselekcjonowany przez międzynarodowe jury w drodze konkursu, jaki ogłosiło Muzeum Zamkowe w Malborku w czerwcu ubiegłego roku. Obok reprezentantów państw Europy, Azji i Ameryki Południowej dominują wyraźnie twórcy europejscy, głównie z Polski, Ukrainy, Rosji, Czech, Białorusi, Litwy i Bułgarii.
W gronie trzynastu laureatów, wyróżnionych medalami honorowymi i nagrodami, jak zwykle nie zabrakło Polaków oraz tradycyjnie reprezentantów Rosji, Ukrainy, Czech, Włoch i Japonii. Artyści z tych krajów już dawno dowiedli swej wirtuozerii technicznej i niezwykłej wyobraźni artystycznej, które czynią z ich prac arcydzieła sztuki graficznej.
Największym triumfatorem tegorocznego konkursu okazał się jednak nie znany wcześniej w Malborku Plamenko Čengić, grafik z Chorwacji, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie. Artysta otrzymał I Nagrodę XXII Biennale w wysokości 5.000 zł., Medal Honorowy i Nagrodę Dyrektora Muzeum Zamkowego w Malborku, za najlepszy zestaw prac nawiązujący do 600. rocznicy bitwy pod Grunwaldem.
Čengić operując po mistrzowsku trudną techniką graficzną do jakich należy sucha igła (symbol C4), buduje na niewielkiej powierzchni miedzianych płytek obraz wojennego zgiełku. Tylko z pozoru kompozycje Čengića wydają się być abstrakcyjne. Kilka sekund skupienia uwagi na tych wyjątkowych pracach wystarczy aby z rytmu niespokojnych zwielokrotnionych kresek o głębokiej czerni "wyłowić" postaci rycerzy w hełmach z piórami, w dynamicznych pozach oddających dramat bitewnej sceny oraz tarczę z orłem w koronie (herb Królestwa Polski). Atutem tych prac jest również liternictwo, znakomicie współgrające z ekspresją kompozycji. Perfekcyjne zestawienie liter kojarzy się tu z wysublimowaną kaligrafią -sztuką pięknego pisania. Obecność rocznicowych ekslibrisów na wystawie to odpowiedź licznej grupy grafików, którzy na prośbę organizatora konkursu (tym razem malborskie muzeum wcieliło się w rolę zleceniodawcy), podjęło trud zmierzenia się z takim wyjątkowym tematem.
Ciekawym przykładem z tej grupy prac może być również ekslibris wykonany techniką komputerową (CGD) przez belgijskiego grafika Martina R. Baeynsa. Artysta połączył w nim motyw malborskiej warowni widzianej współcześnie z reprodukcją dokumentu pergaminowego (oryginał przechowywany jest w zbiorach Archiwum Akt Dawnych w Warszawie), który odnosi się do konfliktów zbrojnych pomiędzy Polską i Zakonem Krzyżackim, zakończonych wielką bitwą pod Grunwaldem w 1410 roku. Bieżącą prezentację zdominowały -podobnie jak w latach poprzednich- ekslibrisy o tematyce odnoszącej się do otaczającego nas świata, zarówno tego zewnętrznego, fizykalnego jak, fascynacja pięknem kobiecego ciała, przyrodą (motywy kwiatowe), architekturą), oraz tego duchowego jak radość egzystencji pokazana pod postacią zabawy mężczyzn i kobiet pośród rajskich ogrodów, przywoływany wielokrotnie temat miłości dwojga ludzi, ale też ich samotności i nieuchronnego procesu przemijania, jak w przypadku odlatujących ptaków i koła czasu w grafikach Konstantyna Kalynovycha.
Obfitość prac tak wielu twórców różnych wiekiem, temperamentem i tradycjami artystycznymi, które reprezentują czy kręgiem kulturowym z którego pochodzą, sprawia, że po raz kolejny malborska wystawa może pretendować do miana reprezentatywnego pokazu dzieł światowego ekslibrisu, dokumentującego najciekawsze zjawiska artystyczne, jakie dokonały się w tej dziedzinie sztuki w okresie minionych dwóch lat.






Napisz komentarz
Komentarze