Obowiązkiem odpowiedzialnego biznesu jest dbanie o stan środowiska w procesach produkcyjnych i akcjach edukacyjnych. Osobiste zaangażowanie w popularyzowanie ekologicznych zachowań znanych piosenkarzy, aktorów i dziennikarzy skutecznie promuje je
w społeczeństwie. Jedną z akcji szeroko wspieranych przez świat kultury jest inicjatywa firmy Bayer „Klub Światoczułych”.
Piotr Adamczyk, Elżbieta Dzikowska, Katarzyna Figura, Ewelina Flinta i Dorota Wellman przystąpili do „Klubu Światoczułych”, społeczności wszystkich, którym bliska jest ochrona klimatu
i środowiska, w którym żyjemy. Spotkanie Światoczułych odbyło się podczas wernisażu wystawy fotograficznej „Ekologia w Obiektywie 2008” w galerii ZPAF 10 lipca br. Uroczystość uświetniło premierowe wykonanie przez Ewelinę Flintę piosenki „Bądź Światoczuły”, specjalnie skomponowanej z tej okazji.
„Jeśli chcemy, by świat był piękny, czysty i zdrowy – musimy być światoczuli! Nie ma wyjścia. Proponuję zatem powiedzieć „precz” plastikowym torebkom (tak jak ja to robię), zakręcać kurki, by nie marnować wody, wyłączać niepotrzebne światła, dbać o czystość lasów, które zamieniają się w śmietniki. I jeszcze jedno – trzeba mieć zawsze na uwadze przyszłość świata i propagować „światoczułość” wśród przyjaciół, znajomych, wszędzie gdzie się da – apeluje Elżbieta Dzikowska, Ambasador Klubu.
- Moje pokolenie jeszcze świata nie ocali, ale może wpłynąć na tych, którzy dziś dorastają – z pasją przekonuje Ewelina Flinta. - Wraz z najmłodszymi mieszkańcami planety włączam się w akcje proekologiczne. Uczę ich szacunku do natury. Pokazuję, że życie w symbiozie z przyrodą to nasz obowiązek, ale i wielka radość. Jestem światoczuła: segreguję, wyłączam, zakręcam. Namawiam znajomych do energooszczędnego oświetlenia w domu, kupowania zmywarek i pralek oszczędzających wodę, segregowania śmieci. Uprawiam też recykling odzieżowy. Nie wyrzucam ubrań, ale oddaję je lub wymieniam się nimi ze znajomymi. Na zakupy używam wyłącznie eko-toreb. Moja ulubiona, to ta z zeszłego roku, z wydrukowanym na niej apelem firmy Bayer „Bądź Światoczuły”.
„Z radością witamy naszych nowych ambasadorów. Cieszymy się, że pomogą nam oni promować takie zasady życia na ziemi, które pozwolą nam przekazać następnym pokoleniom Ziemię
w „dobrym stanie“. Jest to obowiązek wobec naszych dzieci i wnuków – mówi Burghardt Bruhn, Prezes Zarządu Bayer Sp. z o.o.
Pomysłodawcą „Klubu Światoczułych” i portalu ekologicznego www.swiatoczuli.pl jest firma Bayer, która od kilkunastu lat prowadzi działania zmierzające do ochrony środowiska na całym świecie. Jedną z motywacji do powołania Klubu są dane różnych organizacji międzynarodowych dotyczące skutków ocieplania klimatu. Pomiędzy 1941, a 2004 r. lodowiec Muir na Alasce skrócił się o 12 km. Od 1980 r. alpejskie lodowce straciły ok. 20-30% swojej masy. Podobne zjawisko zanotowano na Grenlandii. Jednocześnie emisja dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych wzrosła pomiędzy 1970, a 2004 r. o ok. 70%. Niestety za sporą część tych emisji odpowiedzialna jest aktywność człowieka. Najwięcej, bo 25.9% emitują procesy związane z produkcją energii, 19.4 % przemysł, 13.1% transport, 13.5% rolnictwo, 7.9% budynki komercyjne.
Bayer jako jedyna firma niezwiązana z sektorem energetycznym prowadzi systematyczne działania chroniące środowisko zarówno w ramach własnej działalności (redukcja szkodliwych emisji o ponad 60% a więc więcej niż wymaga Unia Europejska) jak i poprzez ogólnoświatowe akcje społeczne prowadzone razem z UNEP. Działania te od 10 lat realizuje również w Polsce. Ich skala i zakres już w ub. roku przyciągnęły znanych i lubianych artystów, podróżników i dziennikarzy. Ponad rok temu w maju 2007 r. kilkudziesięciu spośród nich podpisało Apel Bayera „Bądź Światoczuły. Wyłączaj – zakręcaj – segreguj!”. Do dziś pod apelem podpisało się kilkaset osób, a społeczność Światoczułych zyskuje ciągle nowych członków, sympatyków i ambasadorów. Na portalu www.swiatoczuli.pl dzielą się oni swoimi światoczułymi praktykami ze wszystkimi, którzy chcą aktywnie chronić klimat.
„Podoba nam się ta inicjatywa. Chcemy dawać przykład innym, że warto i przede wszystkim można coś zrobić. Ja np. uczę swoje dzieci recyklinu i szacunku do natury. Korzystam z hoteli ekoprzyjaznych. Duże okna w moim domu pozwalają zaoszczędzić energię elektryczną“ – mówi Katarzyna Figura, aktorka, Ambasador Klubu.
Wernisażowi wystawy „Ekologia w Obiektywie 2008”, na której pokazywane są prace nagrodzone
w konkursie Bayera pod takim właśnie tytułem, towarzyszyła także miniwystawa zdjęć ambasadorów „Klubu Światoczułych”. Piotr Adamczyk, Elżbieta Dzikowska, Katarzyna Figura, Ewelina Flinta i Dorota Wellman to nie tylko doskonali aktorzy, muzycy, podróżnicy i dziennikarze, ale również fotografowie, wyczuleni na otaczający nas świat. Wielkoformatową wystawę można oglądać przez całą dobę na warszawskim Barbakanie do 10 sierpnia br.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
„Klub Światoczułych” jest integralną częścią realizowanego przez firmę Bayer „Programu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju” w Polsce. Pozostałe elementy tegorocznego programu to: konkurs „Ekologia w Obiektywie”, „Konkurs Rysunkowy dla Dzieci”, konkurs prac inżynierskich / licencjackich organizowany pod hasłem „Ambasador Zrównoważonego Rozwoju” kierowany do tegorocznych absolwentów wszystkich kierunków studiów, których prace dyplomowe są związane z ochroną środowiska oraz „Eko-Forum” czyli debata ekologiczna.
Biznes i artyści w trosce o środowisko
Świat biznesu oraz wybitni artyści łączą siły w działaniach na rzecz ochrony klimatu. Adamczyk, Dzikowska, Figura, Flinta i Wellman ambasadorami „Klubu Światoczułych”.
- 13.07.2008 14:07 (aktualizacja 01.04.2023 09:57)

Reklama













Napisz komentarz
Komentarze