piątek, 19 grudnia 2025 09:10
Reklama

Gdańsk wypowiada wojnę sprzedaży papierosów niepełnoletnim!

GDAŃSK. 11 września w Gdańsku odbędzie się Ogólnopolski Dzień Odpowiedzialnej Sprzedaży wyrobów tytoniowych. Ta jednodniowa akcja edukacyjno-kontrolna jest kulminacją XI edycji Programu STOP18! W Programie uczestniczy ponad 300 miejscowości z 16 województw, w tym 4 z pomorskiego.
Gdańsk wypowiada wojnę sprzedaży papierosów niepełnoletnim!
Wydarzeniu towarzyszy debata ekspercka, dotycząca powszechnego w Polsce łamania zakazu sprzedaży papierosów osobom niepełnoletnim. W tym dniu sprzedawcy mogą spodziewać się wizyty policji i strażników miejskich.
Jak pokazują badania, aż w 73% punktów sprzedaży w Polsce młodzi ludzie bez problemu kupują papierosy. Dzieje się tak, mimo, że prawo od lat zabrania sprzedaży papierosów osobom do 18 roku życia, a sprzedawcom za złamanie zakazu grozi grzywna do 5000 zł!
Zdarza się, że w punktach działających w pobliżu szkół prowadzi się zakazaną prawnie sprzedaż pojedynczych papierosów. Wtedy mamy do czynienia z podwójnym łamaniem zakazu: niepełnoletni kupuje pojedyncze papierosy. Niepokojącym zjawiskiem jest również kupowanie przez niepełnoletnich
tytoniu luzem, który jest niżej opodatkowany, a dzięki temu tańszy od papierosów sprzedawanych w paczkach. Samodzielne przygotowanie 20 skrętów kosztuje gimnazjalistę około 1,30 zł (łącznie z kosztem bibułek). Dla porównania, najtańsza legalna paczka papierosów to wydatek około 5,75 złotych za paczkę.
Powszechnym zjawiskiem jest brak troski sprzedawców o potwierdzenie pełnoletniości młodej osoby proszącej o wyroby tytoniowe. Co gorsza, niemal co drugi z badanych sprzedawców (średnio 36%, ale aż
58% w grupie kioskarzy) uważa, że nie może kontrolować dokumentów młodo wyglądających klientów. Tymczasem od 2004 roku takie prawo ma.

a 11 września straż miejska zapowiada zwiększoną aktywność w pobliżu punktów sprzedaży wyrobów tytoniowych. Sprzedawcy otrzymają ulotki, przypominające o prawie do legitymowania młodo wyglądających osób oraz oznakowanie „STOP18! Nie sprzedajemy wyrobów tytoniowych
niepełnoletnim”. Samorządy uczestniczące w Programie zorganizują również szkolenia dla sprzedawców oraz lokalne badania poziomu przestrzegania zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych niepełnoletnim. Do wybranych szkół trafią ulotki dla rodziców „Jak uchronić swoje dziecko przed paleniem?”
Tegorocznym zadaniem strażników będzie wizyta w miejscach sprzedaży  „podwyższonego ryzyka”. To bazary i małe placówki handlowe, gdzie często liczy się tylko zysk, a sprzedawcy niejednokrotnie świadomie łamią zasady handlu wyrobami tytoniowymi.
„Trzy czwarte sprzedawców wyrobów tytoniowych łamie prawo, a statystyki od kilku lat utrzymują się na podobnym poziomie. Widzimy, że walka z dostępem niepełnoletnich
do papierosów przez edukację sprzedawców to zbyt mało. Właściciele punktów sprzedaży wyrobów tytoniowych, dystrybutorzy, producenci i nadzorujący rynek tytoniowy muszą wyciągnąć z tego wnioski, bo widać, że zakaz nie działa!” – mówi Andrzej Godewski, Koordynator Programu STOP18!

O możliwych zmianach będą dyskutować uczestnicy debaty eksperckiej, która odbędzie się 11 września w Warszawie. Panelistami będą specjaliści z dziedziny prewencji, prawa, wychowania, profilaktyki uzależnień oraz handlu. Celem debaty jest spisanie wniosków dot. działań poprawiających
przestrzeganie zasad handlu wyrobami tytoniowymi, a następnie przekazanie dokumentu Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia, Ministerstwu Zdrowia, Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, największym dystrybutorom wyrobów tytoniowych i innym zainteresowanym.
Program STOP18! od 1998 roku działa na rzecz zapobiegania dostępowi
niepełnoletnichdo wyrobów tytoniowych. W tegorocznej edycji akcji po raz pierwszy biorą
udział Parlamentarzyści oraz wszystkie komendy powiatowe policji.
Rekordowa liczba uczestników akcji jest dużą zasługą kilkunastu Posłów i Senatorów, którzy osobiście zapraszali samorządy do udziału w Ogólnopolskim Dniu Odpowiedzialnej Sprzedaży.
W Pomorskiem w Programie STOP18! biorą udział: Gdańsk, Sopot, Gdynia, Człuchów
Czy udział 300 spośród niemal 2,5 tys. gmin w Polsce zmniejszy liczbę nieodpowiedzialnych sprzedawców w tym roku? Odpowiedzią będą wyniki badania metodą tajemniczy klient, które jesienią obejmie kilkadziesiąt miejscowości w całej Polsce.

Program Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18!, prowadzony od 1998 roku, opiera się na partnerstwie organizacji i firm, które podejmują wspólne inicjatywy w celu przeciwdziałania dostępowi nieletnich do wyrobów tytoniowych. Aktywny udział w tegorocznej edycji Programu biorą: firma tytoniowa Philip Morris Polska, sieci dystrybucyjne i handlowe Ruch, Kolporter, E.Leclerc, Real, Tesco, Żabka i WSS Społem Praga Południe, PKN Orlen i Shell, organizacje pozarządowe Stowarzyszenie „U Siemachy”,
Komitet na rzecz Dzieci w Polsce „KONARD”, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom. Założenia Programu propagują stowarzyszenia handlowe Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska
Izba Handlu, Unia Polskich Sieci Detalicznych. Akcji patronuje również
Urząd Ochrony Konkurencjii Konsumentów. Program STOP18! wspierają Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komenda Główna Policji, Krajowa Rada Komendantów Straży Miejskich i Gminnych oraz Związek Harcerstwa Polskiego.
Informacje na temat Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży, włącznie z materiałami edukacyjnymi, można znaleźć na stronie internetowej www.stop18.pl.

insp. Marta Waszak
Straż Miejska w Gdańsku

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
pochmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama