Pan Marek (dane personalne znane redakcji portalu) we wtorek ,13 stycznia o godz. 17.07 wsiadł do autobusu nr 50, odjeżdżającego w Tczewie na ul. Gdańskiej, do Gdańska. Poprosił kierowcę, jak zwykle, o bilet za 12 zł (kasowany obustronnie) uprawniający do dwóch przejazdów na linii Tczew-Gdańsk, Gdańsk-Tczew. Kierowca bez wahania wydał wydrukowany w kasie fiskalnej bilet informując, że kolejnego dnia może pasażer wrócić na ten sam bilet ponieważ wg słów kierowcy jest on ważny dobę.
Pan Marek kolejnego dnia wsiadł znowu do autobusu nr 50 (który przyjechał nomen omen 15 minut po czasie), powitał go przy wejściu pytaniem kierowca: „A gdzie bilet?'' Okazało się, że został wprowadzony w błąd poprzedniego dnia przez kierowcę. Tamten bilet (podwójny) kupiony u kierowcy – zdaniem drugiego kierowcy – stracił ważność. Pasażer musiał zatem kupić nowy bilet.
Ale to dopiero początek tej przykrej sytuacji jaką Veolia zafundowała swoim pasażerom. Na pytanie zadawane przez pasażera: „Co ma zrobić z biletem kupionymi parę dni temu", kierowca odpowiedział wprost: ”A po co kupował Pan na zapas bilety? Jeżeli bilet został z jednej strony skasowany to może go Pan od razu wyrzucić. Możemy natomiast pełne bilety odkupić i nabić na kasę fiskalną, ale nie w tej chwili”.
Nie w tej chwili, więc gdzie i kiedy?
Póki co klienci Veolia Transport są wpuszczani tylko jednymi drzwiami do autokaru stojąc pokornie w kolejce, kasowniki w autokarach są wyłączone, a na przystankach nie ma żadnych informacji wyjaśniających nowe reguły gry.
Jednak najbardziej zastanawiający jest fakt, że na firmowej stronie Veolii klienci znajdą cennik, ale linki opisujące firmę są nieaktywne.
„Jesteśmy do dyspozycji” informuje Veolia na swoich stronach internetowych. Pytanie: do czyjej dyspozycji jest Veolia?
Zobacz: Viola utrudnia życie pasażerom
Po publikacji otrzymaliśmy pismo następującej treści:
W związku z artykułem, jaki ukazał się na portalu, zwracamy się z prośbą o umieszczenie naszych wyjaśnień w tej sprawie.
Pozdrawiam i dziękuję,
Anna Wojtasiewicz
Veolia Transport Polska Sp. z o.o.
Ul. Słomińskiego 15 lok 509
00-195 Warszawa
Szanowni Państwo,
Od 1 stycznia 2009 roku uległy zmianie zasady, na jakich obsługiwane są linie nr 10 i 50. Zmiany powyższe wynikają z faktu, że z końcem ubiegłego roku wygasła dotychczasowa umowa między spółką ZKM Veolia Transport Tczew a Gminą Miejską Tczew, natomiast nowy kontrakt na prowadzenie komunikacji miejskiej obowiązujący od 1 stycznia 2009r. nie obejmuje linii 10 i 50. Mimo tego wyłączenia ZKM Veolia Transport Tczew nadal realizuje ww. połączenia, ale są to tzw. linie regionalne, a nie miejskie, na których obowiązują inne przepisy, w tym również zasady sprzedaży biletów i udzielania ulg.
Rozumiemy, że zmiana ta, dla pasażerów przyzwyczajonych od wielu lat do tego, że linia 50 i 10 należą do sieci miejskiej, jest sytuacją niezrozumiałą i wywołująca wielokrotnie zdenerwowanie. Taki stan rzeczy jest jednak zupełnie niezależny od naszej spółki. Staraliśmy się w miarę możliwości przeprowadzić szeroką akcję informacyjną. We wszystkich autobusach i na przystankach były z wyprzedzeniem wywieszone informacje o nowych zasadach funkcjonowania tych linii, nasi kierowcy zostali odpowiednio poinstruowani i przeszkoleni. Niestety zauważamy, a opisane zdarzenie jest kolejnym dowodem tego, że część pasażerów nie czyta informacji.
Podstawową zmianą jest to, że na tych liniach nie obowiązuje już system biletów miejskich oraz zasady przyznawania ulg uchwalone przez Radę Miejską Tczewa, a sprzedaż biletów ulgowych odbywa się wyłącznie w oparciu o ustawę z dnia 20 czerwca 1993r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Nie można więc odbywać podróży autobusami linii 10 i 50 na podstawie biletów, które funkcjonują w komunikacji miejskiej. Sprzedaż biletów jednorazowych odbywa się wyłącznie u kierowcy, drukowanych z bileterek autobusowych, będących urządzeniami fiskalnymi. Inaczej, zgodnie z obowiązującym prawem, robić tego nie można. Każdy pasażer podróżujący na podstawie biletu jednorazowego jest odprawiany przez kierowcę i z tego powodu wsiadanie odbywa się przednimi drzwiami i, przy większej liczbie pasażerów, może zaistnieć potrzeba chwilowego poczekania na zakup biletu, tak jak ma to miejsce w innych autobusach komunikacji regionalnej.
Od Nowego Roku przestały funkcjonować bilety dwuprzejazdowe i takiego biletu nie można nabyć u kierowcy. W okresie przejściowym do końca stycznia br. bilety dwuprzejazdowe w uprzednio stosowanej formie będą jednak honorowane przez ZKM Veolia Transport Tczew pod warunkiem, że zostały nabyte przed 1 stycznia 2009r. To samo dotyczy biletów siedmiodniowych. Również do końca stycznia funkcjonować będą bilety dobowe, które obecnie można nabyć w cenie 12 zł. Po tym okresie od miesiąca lutego bilet dobowy zostanie zastąpiony biletem dziennym, który będzie ważny wyłącznie w dniu przejazdu od godziny 4.00 do godziny 24.00.
Biorąc pod uwagę powyższe, w naszej opinii kierowca udzielił prawidłowej informacji mówiąc, że bilet zakupiony u niego za 12 zł jest ważny dobę. Jeżeli natomiast Pasażer owego następnego dnia wsiadł do autobusu po upływie 24 godzin od chwili nabycia biletu, to rację miał drugi kierowca twierdząc, że bilet jest już nieważny.
W związku ze zmianą cennika w komunikacji miejskiej, jak też ze względu na zmiany zasad funkcjonowania linii 10 i 50, w miesiącu styczniu możliwe jest dokonanie zwrotu posiadanych biletów o nominałach obowiązujących do końca 2008r. Wymiany takiej dokonać można w kasie Spółki, która mieści się przy ulicy Armii Krajowej 86. Podkreślamy natomiast, że obecnie bilety jednorazowe na linie 10 i 50 mogą być nabywane wyłącznie z urządzenia fiskalnego u kierowcy w autobusie.
W naszej opinii właśnie takiej informacji udzielił kierowca kolejnemu pasażerowi, choć jak widać zapewne nie wystarczająco jasno. Dla naszych kierowców również jest to nowa sytuacja i choć zostali odpowiednio przeszkoleni, prosimy o pewną wyrozumiałość w stosunku do nich. Możemy sobie wyobrazić, że wyjaśnianie kolejnym niedoinformowanym pasażerom nowych zasad, równocześnie będąc odpowiedzialnym za bezpieczeństwo na drodze oraz sprzedaż biletów, jest dużym wyzwaniem.
Przypominamy raz jeszcze, że wszelkie informacje i cenniki są wywieszone w autobusach, zostały również wywieszone na wiatach przystankowych w mieście Tczew. Odpowiadamy również na wszelkie pytania w siedzibie spółki oraz telefonicznie. Mamy nadzieję, że wszyscy nasi pasażerowi już wkrótce zapoznają się z nowymi zasadami i sytuacja unormuje się. Wbrew krytycznej opinii z artykułu w „Gazecie Tczewskiej”, jesteśmy do dyspozycji i zawsze chętnie wyjaśnimy wszelkie wątpliwości.
Zarząd ZKM Veolia Transport Tczew
Reklama
„Jesteśmy do dyspozycji”? Z biletem tylko w jedną stronę?
TCZEW. „Gazeta Tczewska” przedstawiła problemy klientów Veolia Transport. Okazuje się, że to dopiero początek skandalu. Otrzymaliśmy pismo w tej sprawie od Zarządu firmy - publikujemy je poniżej.
- 16.01.2009 00:44 (aktualizacja 01.04.2023 11:30)

Reklama






Napisz komentarz
Komentarze