Dzięki internetowi można się uczyć i dobrze bawić, ale nie wolno zapominać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo; w sieci trzeba dbać o dobro własne i innych internautów - przypominają organizatorzy obchodzonego dzisiaj Dnia Bezpiecznego Internetu.
Już po raz piąty Fundacja Dzieci Niczyje (FDN) oraz NASK, realizatorzy unijnego projektu Saferinternet.pl, organizują w Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tegorocznym obchodom przyświeca hasło "Baw się w Internecie - BEZPIECZNIE".
Obchody DBI w Polsce zostały objęte honorowym patronatem przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, wicepremiera Grzegorza Schetynę, minister edukacji narodowej Katarzynę Hall, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Annę Streżyńską oraz Polski Komitet ds. UNESCO.
Dzień Bezpiecznego Internetu, ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 r. w ramach programu "Safer Internet", ma na celu propagowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Międzynarodowe obchody DBI patronatem objęła Viviane Reding, Komisarz ds. Mediów i Społeczeństwa Informacyjnego.
Z tej okazji w mediach startuje kampania poświęcona problemowi cyberprzemocy, a w całym kraju organizowane są lokalne inicjatywy związane z bezpieczeństwem dzieci online.
"W tym roku obchody DBI koncentrujemy na problemie przemocy rówieśniczej w sieci. Profilaktyka cyberprzemocy oraz promocja oferty pomocowej Helpline.org.pl (0 800 100 100) są przedmiotem oferty edukacyjnej oraz kampanii medialnej, która w Dniu Bezpiecznego Internetu rusza w kilku stacjach telewizyjnych" - mówi Łukasz Wojtasik, koordynator Akademii Bezpiecznego Internetu FDN.
"Hasło tegorocznych obchodów DBI i związanej z nimi kampanii w mediach +Baw się w Internecie - BEZPIECZNIE+ ma podkreślić pozytywny charakter internetu, jego walory edukacyjne, rozrywkowe, ale jednocześnie przypominać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, świadomość zagrożeń i dbałość w sieci o dobro zarówno własne, jak i innych internautów" - podkreśla Anna Rywczyńska, koordynator projektu "Saferinternet.pl" w NASK.
Jak co roku, organizatorzy DBI w Polsce zachęcają szkoły oraz inne instytucje i organizacje do podejmowania działań edukacyjnych związanych z bezpieczeństwem w sieci. Inicjatywy rejestrować można w serwisie www.dbi.pl do końca lutego. Najciekawsze z nich zostaną nagrodzone. Do poniedziałku zgłoszonych było ponad 530 inicjatyw, głównie organizowanych przez szkoły.
W ramach międzynarodowych obchodów DBI Insafe (europejska sieć organizacji działających na rzecz bezpieczeństwa w Internecie) zorganizował międzynarodowy quiz, w którym uczestniczyło ponad 6 tys. dzieci i młodzieży w wieku 10-15 lat. Młodzi internauci odpowiadali na szereg pytań dotyczących przede wszystkim zasad bezpieczeństwa internetowego, ale również wiedzy ogólnej o Europie, jej kulturze i historii. Prawie połowa uczestników pochodziła z Polski.
Główne europejskie obchody DBI będą miały miejsce w Luksemburgu, weźmie w nich udział komisarz Reding. We wtorek pod adresem www.sidfair.org otwarta zostanie wirtualna wystawa multimedialnych materiałów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa w Internecie, opracowanych przez organizacje z różnych krajów. Znajdą się tam także materiały powstałe w ramach projektu Saferinternet.pl.
Do ubiegłorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu przyłączyło się 120 organizacji z 56 krajów; w tym roku organizatorzy spodziewają się jeszcze większej liczby uczestniczących państw.
Jak pokazują badania przeprowadzone dla FDN przez GEMIUS, aż 52 proc. internautów w wieku 12-17 lat zetknęło się z przemocą werbalną za pośrednictwem internetu lub telefonu. Prawie połowa (47 proc.) doświadczyła wulgarnego wyzywania, co piąty (21 proc.) - poniżania, ośmieszania i upokarzania, a 16 proc. - straszenia i szantażowania. Niemal co trzeci nieletni internauta przyznaje, że ktoś podszywał się pod niego w sieci. Ponad połowa (57 proc.) nastoletnich użytkowników sieci przynajmniej raz była obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew ich woli, a 14 proc. padło ofiarą rozpowszechniania za pośrednictwem internetu lub telefonu komórkowego kompromitujących ich materiałów. (wirtualne media).
KTO KORZYSTA Z INTERNETU?
W styczniu 2009 r. odsetek Polaków korzystających z internetu wzrósł do 56 procent, o ponad 2 procent więcej niż w grudniu 2008 r. Oznacza to, że w Polsce jest obecnie 16,7 mln internautów w wieku 15 - 75 lat - wynika z badania GfK Net Index.
Zdecydowana większość z nich, bo aż 82 proc. korzysta z sieci kilka razy w tygodniu lub codziennie. Co dziesiąty zagląda do sieci raz w tygodniu. Internauci korzystający z sieci rzadziej niż raz w tygodniu stanowią zaledwie 8 procent.
Ponad połowę badanej populacji (57 proc.) stanowią osoby w wieku 15 - 45 lat. W tej grupie prawie osiemdziesiąt procent deklaruje korzystanie z sieci. Spośród nich aż 84 proc. robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu.
W miejscu zamieszkania z internetu korzysta już połowa ankietowanych, niemal co trzecia osoba korzysta również w pracy, szkole lub na uczelni (28 procent), a 13 procent - w innych miejscach, takich jak kawiarenki, znajomi, rodzina, itp.
Bardzo szybko rośnie liczba komputerów podłączonych do sieci, w tym szczególnie laptopów - co piąty respondent ma w domu przenośny komputer. W badaniu uwzględniono również urządzenia służbowe wykorzystywane w domu. Co dziesiąta osoba ma w domu do dyspozycji więcej niż jeden komputer z dostępem do sieci.
Prawie 70 proc. ankietowanych używa Internetu do wyszukiwania informacji potrzebnych do pracy. Taka sama grupa korzysta z komunikatorów internetowych, najchętniej z Gadu-gadu (92 procent spośród wszystkich użytkowników komunikatorów) oraz ze Skype (67 proc.) Dla ponad połowy respondentów Internet jest źródłem rozrywki, plotek i ciekawostek (65 proc.). Prawie połowa (46 proc.) przez Internet korzysta z usług finansowo-bankowych. Jedna piąta internautów korzysta z serwisów peer-to-peer w celu wymiany plików np. muzycznych, filmowych.
Coraz częściej Polacy decydują się na zakupy na aukcjach internetowych, w ten sposób zaopatruje się już 28 proc. osób. Najczęściej internauci kupują w sieci książki i muzykę (19 proc.), sprzęt komputerowy (16 proc.) oraz sprzęt RTV (15 proc.). Najrzadziej w sieci kupowane są artykuły żywnościowe - zaledwie 2 procent decyduje się na taki sposób zapełniania lodówki. Nieczęsto też kupowane są leki i chemia gospodarcza (po 4 proc.).
Badanie realizowane jest na próbie 950 osób metodą CAPI, cyklicznie co miesiąc. Dotyczy zachowań Polaków związanych z korzystaniem z internetu.
Reklama
Baw się w internecie, lecz bezpiecznie
Dzisiaj mamy w internecie swoje święto - Dzień Bezpiecznego Internetu. W tym roku obchodom przyświeca hasło "Baw się w Internecie - BEZPIECZNIE". Ta kampania ma na celu propagowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Aż 56 proc. Polaków korzysta z internetu. W Polsce jest obecnie 16,7 mln internautów w wieku 15 - 75 lat.
- 10.02.2009 00:00 (aktualizacja 06.08.2023 17:04)
Reklama






Napisz komentarz
Komentarze