Są one wyposażone w sterownik, umożliwiający podłączenie ich do miejskiego systemu zarządzania oświetleniem. Dzięki temu natężenie światła będzie dostosowywać się do natężenia ruchu, pogody oraz pory dnia.
W ostatnim czasie wiele gmin w całym kraju decydowało się na wyłączanie ulicznych latarni w czasie nocy, w ramach poszukiwania oszczędności budżetowych. Minusem takiego podejścia jest zmniejszenie komfortu mieszkańców, a także spadek ich poczucia bezpieczeństwa. Kilka miast w Polsce wybrało inne rozwiązanie: inwestycję w oświetlenie uliczne LED. Jednym z nich jest Olsztyn.
Oszczędności i bezpieczeństwo
W Polsce mało kto uświadamia sobie, jak duże oszczędności niesie zastosowanie technologii LED w oświetleniu ulic i dróg. Tymczasem jej trwałość jest trzykrotnie większa niż tradycyjnych źródeł światła, a skumulowane oszczędności energii mogą sięgnąć nawet 65 procent.
– Przyszłość oświetlenia w Polsce będzie opierać się na technologii LED i białym świetle – mówi Bogdan Rogala, prezes Philips Lighting Polska. – Jednak obecnie tylko 5 proc. opraw oświetlenia ulicznego ulega wymienianie w ciągu roku. Przy tym tempie transformacja zajmie ok. 20 lat. Oznacza to niewykorzystanie ogromnych możliwości zarówno z punktu widzenia zmniejszenia kosztów dla gmin, jak i pozytywnego wpływu na środowisko, dzięki redukcji zużycia energii i zmniejszenia emisji CO2. Szacujemy, że przy zastosowaniu aktualnie dostępnych technologii można ograniczyć roczne zużycie energii elektrycznej na oświetlenie dróg, ulic i miejsc publicznych w Polsce o około 400 mln zł w ciągu roku.
Nowoczesne oświetlenie drogowe może zostać wyposażone w elementy sterujące, dzięki czemu automatycznie dopasowuje się do potrzeb użytkowników ruchu. Jednym z krajowych przykładów zastosowania takiego „inteligentnego” systemu jest instalacja w Poznaniu na ulicy Głogowskiej – ruchliwej arterii wylotowej, prowadzącej do węzła autostrady A2.
Parametry oświetlenia na tym odcinku ulicy zmieniają się same w zależności od sygnałów stacji pogodowych, sygnalizacji świetlnej, kamer drogowych, pomiarów natężenia ruchu lub zegarów systemowych. W przypadku otrzymania sygnału o pogorszeniu warunków drogowych (np. śnieżyca) lub utrudnieniach w ruchu (np. wypadek), system automatycznie dobiera właściwe parametry oświetlenia. Analogicznie, w razie mniejszego natężenia ruchu, uliczne światło utrzymane jest na odpowiednio niższym poziomie.
Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość kontroli eksploatacji i poboru energii, a także planowania niezbędnych napraw. Zaletą tego typu „inteligentnego” rozwiązania jest zmniejszenie kosztów eksploatacji o blisko połowę, a zużycia energii elektrycznej o 40 procent.
Oświetlenie LED jest nie tylko energooszczędne i ekologiczne w porównaniu ze światłem żółtym sodowym, ale również bardziej przyjazne dla mieszkańców. Białe światło generowane przez diody LED sprawia, że otoczenie postrzegane jest jako jaśniejsze i bardziej naturalne. LED-owe światło jest również kluczowym czynnikiem zwiększającym poczucie bezpieczeństwa, ponieważ dzięki niemu łatwiejsze staje się rozpoznawanie obiektów, kolorów i kształtów po zmroku.
Zwiększona widoczność stanowi również główny element przyczyniający się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Testy przeprowadzone na zlecenie firmy Philips wykazały, że przy białym świetle kierowcy mogą szybciej i z większej odległości dostrzec obiekty lub ruch na poboczu. Z kolei piesi i rowerzyści prędzej zauważą nadjeżdżające pojazdy i stosownie reagują.
Sposób finansowania modernizacji oświetlenia
Konieczność oszczędzania w miastach nie musi oznaczać braku inwestycji. Modernizację oświetlenia można bowiem przeprowadzić w oparciu o formułę finansowania projektu z oszczędności, wygenerowanych dzięki zmniejszeniu rachunków za zużytą energię. Taki system finansowania daje gminom nie tylko możliwość wymiany oświetlenia na bardziej nowoczesne i ekologiczne, ale również wygenerowania oszczędności po spłacie kredytu na inwestycję.
Modernizację oświetlenia w Trzebielinie przeprowadzono w oparciu o formułę typu ESCO (Energy Saving Company), która polega na finansowaniu inwestycji ze środków zaoszczędzonych dzięki nowym rozwiązaniom. Decydując się na współpracę w ramach ESCO gmina otrzymuje usługę kompleksowej modernizacji i konserwacji oświetlenia ulicznego prowadzoną przez Energę Oświetlenie, a koszt inwestycji nie obciąża dodatkowo budżetu gminy.
W Olsztynie, gdzie ilość opraw wynosi 8, 8 tys. o mocy 0,17 KW, opłaty za energię wynoszą ok. 2, 7 mln złotych rocznie. W przypadku modernizacji oświetlenia i zastosowania opraw LED-owych z redukcją mocy z 0,093 KW do 0,072 KW, rachunek za energię byłby o ponad połowę mniejszy. Natomiast oszczędność finansowa dla miasta w skali roku wyniosłaby
1 mln 302 tysiące złotych. To ponad 13 mln złotych oszczędności wygenerowanych w ciągu 10 lat! Natomiast sam okres zwrotu takiej inwestycji następuje już po 5 - 6 latach funkcjonowania systemów LED.
LED’y w polskich miastach
Jeden z pierwszych projektów wdrożenia oświetlenia drogowego LED w Polsce miał miejsce
w Krakowie, na odcinku drogi wojewódzkiej o dużym natężeniu ruchu, położonej przy
ul. Wielickiej. W maju zdemontowano tam przestarzałe oprawy sodowe i zastąpiono je oprawami Philips LED typu Speed Star. Jedna taka oprawa pobiera energię o mocy 156W, podczas gdy jej sodowa poprzedniczka aż 250W. Projekty wdrożenia nowoczesnego oświetlenia LED wdrożono również m.in. w Warszawie przy ul. Calinescu i Gorzowie Wielkopolskim przy ul. Szmaragdowej. Oświetlenie LEDowe testują także Gdańsk i Olsztyn.
Tego typu modernizacja oświetlenia jest dostępna nie tylko dla średnich i dużych gmin. Przykładem może być gmina Trzebielino, położona w województwie pomorskim, licząca niecałe 4 tys. mieszkańców, która jako pierwsza w kraju, została w pełni oświetlona przy użyciu energooszczędnego oświetlenia LED. W ciągu miesiąca dokonano tu modernizacji 351 opraw oświetleniowych, z czego 218 sztuk wymieniono na nowe oprawy LED, a pozostałe 138 sztuk wykorzystano do ponownego montażu, wymieniając źródło światła.
Wcześniej gmina była oświetlana głównie przez energochłonne oprawy rtęciowe o mocy 250W. Dzięki modernizacji ulice są znacznie lepiej oświetlone, a koszty zużycia energii elektrycznej spadły aż o 55%.
Kalkulator oszczędności
Dokładny poziom oszczędności, wynikający z zamontowania oświetlenia ulicznego LED w kilku polskich miastach, można zobaczyć dzięki aplikacji monitorującej, stworzonej przez firmę Philips Lighting Poland (http://www.lighting.philips.pl/lightcommunity/trends/led/ledlicznik.wpd). Dostępne są tu liczniki, które pokazują skalę oszczędności energii w kWh, ilość zaoszczędzonych złotych i poziom obniżenia emisji CO2 dla danego miasta. Każde kolejne, które zamontuje uliczne systemy LED, zostanie włączone do aplikacji, aby istniała możliwość śledzenia wygenerowanych w ten sposób oszczędności.
Rewolucja 100% LED w mediach społecznościowych
Dla wszystkich, zainteresowanych zastosowaniem technologii LED w oświetleniu ulicznym i drogowym uruchomiono specjalną platformę komunikacyjną w mediach społecznościowych.
Na portalu Google+ powstał pierwszy polski profil przeznaczony do komunikacji z pasjonatami oświetlenia i profesjonalistami. Philips Lighting Poland publikuje tu informacje dotyczące zastosowań technologii LED oraz przykłady dotychczasowych modernizacji oświetlenia w Polsce i na świecie. Subskrybenci mogą komentować posty, zadawać pytania i brać czynny udział w dyskusji (https://plus.google.com/u/0/112746248013509463963/posts).
Z kolei użytkownicy portalu Facebook mogą wziąć udział w wydarzeniu „Lepsze światło na polskich ulicach – rewolucja 100% LED”, aby wyrazić swoje poparcie dla idei zastępowania przestarzałych opraw sodowych nowoczesnymi i energooszczędnymi lampami LED (www.facebook.com/events/437106223021648/).
Dodatkowych informacji udziela:
Rafał Kirzyński
Marketing Communications Manager Philips Lighting
Al. Jerozolimskie 195B, 02-222 Warszawa
tel: +48 22 571 02 53
kom. +48 605 212 014
e-mail: [email protected]







Napisz komentarz
Komentarze