wytworzenie fragmentu tkanki miasta łączącej istniejącą zabudowę miasta z dworcem kolejowym – wskazał w projekcie architekt i zarazem główny projektant inwestycji Marcin Kaniewski. - Przestrzeń publiczna dróg dojazdowych i placu miejskiego wraz z budynkami handlowo-usługowymi i dworcem kolejowym tworzą integralny multifunkcjonalny węzeł komunikacyjny, wpisujący się w najnowsze światowe trendy projektowania obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie tzw. katalizatorów ruchu.
Marcin Kaniewski powiedział, że projektantom chodziło o bezkolizyjną i sprawną integrację komunikacji kolejowej, pieszej i kołowej w obrębie zróżnicowanej funkcjonalnie przestrzeni. Ma to zapewnić zarówno dużą sprawność przepływu osób i mienia, jak i umożliwiającej zagospodarowanie czasu wolnego osobom oczekującym na podróż dzięki szerokiemu programowi usługowo-handlowemu.
- Na szczególną uwagę zasługują rozwiązania w zakresie zieleni miejskiej, kształtowanej bardzo nowocześnie, a zarazem swobodnie, z rozmachem, przy dużym udziale elementów wodnych – stwierdziła Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie. - Rozmaitość różnorodnych przestrzeni publicznych, pojawiających się pomiędzy budynkami, pełnych zieleni wysokiej i średniej, z kaskadami i fontannami, pasaże handlowe i obszary przeznaczone do odpoczynku, jak i licznie zapraszające otwarte lokale gastronomiczne z pewnością przyczynią się do szybkiego „oswojenia” tej przestrzeni, kształtowanej jako przyjaznej wszystkim przechodniom i użytkownikom. (kurierkolejowy.eu)
100 mln zł na inwestycję
Inwestycję zrealizuje Bałtycka Grupa Inwestycyjna S.A. (BGI S.A./Partner Prywatny/Inwestor). Umowa pomiędzy Miastem a Inwestorem zawarta została 23 stycznia 2012 r. Od dnia podpisania umowy Inwestor miał rok na przygotowanie kompletu dokumentacji projektowej. Prace te ukończono jednak wcześniej, co umożliwiło BGK zakończenie oceny projektu jeszcze w 2012 r. i podjęcie decyzji o przyznaniu pożyczki JESSICA już w pierwszych dniach 2013 r. Podmiotem zaangażowanym w realizację projektu jest także spółka PKP S.A. która przeniesie prawa własności do części gruntów, na których realizowany będzie projekt - w zamian za uzyskanie prawa własności do nowego Dworca PKP oraz nieruchomości wspólnych.
Łączny koszt tego przedsięwzięcia to ok. 100 mln zł.
Celem inwestycji jest gruntowna rewitalizacja terenów przydworcowych w Sopocie wraz z przebudową ruchu komunikacyjnego na tym obszarze oraz stworzenie atrakcyjnej, nowoczesnej zabudowy stanowiącej wizytówkę miasta wraz z zieloną przestrzenią publiczną wokół obiektu. Powstanie dwupoziomowy plac miejski połączony z „Monciakiem”, podziemny parking dla 270 samochodów, nowy dworzec PKP przygotowany do obsługi ok. 5800 osób na dobę, a także nowy hotel oraz kompleks galerii handlowo - usługowych. Po zakończeniu inwestycji, głównym punktem tego obszaru będzie tętniąca życiem promenada, z licznymi kawiarniami i miejscami odpoczynku. Inwestor planuje, że wszystkie te obiekty oddane będą do użytku wiosną 2014 r.







Napisz komentarz
Komentarze