środa, 10 grudnia 2025 17:37
Reklama

Rżnięcie głupa po gdańsku? Śmieci z prezydenckiego kapelusza

Szanowni Radni Miasta Gdańsk, przed podjęciem decyzji zażądajcie rzetelnej kalkulacji opartej na rzeczywistych wyliczeniach a nie szacowanych czyli branych z kapelusza kosztach. Czym podyktowany jest taki wzrost kosztów jak większość właścicieli nieruchomości już jest objęta systemem dualnym?  
Rżnięcie głupa po gdańsku? Śmieci z prezydenckiego kapelusza

Szanowni Radni Naszego Miasta, jak wynika z załączonych materiałów w dniu 28.02 na Sesji Rady Miasta będzie przedstawiona do Waszej decyzji propozycja opłaty za śmieci nie segregowane 0,88 zł a za segregowane 0,66 zł za m kw. powierzchni użytkowej mieszkania do 110 metrów i odpowiednio + 0,13 zł lub 0,10 zł za każdy metr powyżej 110 metrów powierzchni. W uzasadnieniu podaje się wartość całej operacji w kwocie 82 800 000 zł  jako ,, szacunkowo”  , dlatego ponawiam pytanie , dlaczego Urząd Miasta nie podaje faktycznie ponoszonych kosztów za czynności które są wykonywane od wielu lat .  Dlaczego przy dzisiejszej wartości opłat tj. średnio ~8,50 zł/ osobę miesięcznie i przyjmując liczbę 460 000 mieszkańców co daje nam w sumie 3 910 000 zł na realizację zadania w miesiącu, szacuje się kwotę 6 900 000 zł na realizację tego samego zadania , czym podyktowany jest ten wzrost? Czyżby powierzchnie użytkowe naszych mieszkań były powodem wzrostu ilości śmieci wytwarzanych w Naszym mieście? A może w ten koszt wliczono usługę jaką będzie realizował Urząd Miasta tj. odkurzanie naszych mieszkań. Podobne pytania można zadać w odniesieniu do właścicieli domów, którzy dziś płacą średnio ~ 80 – 100 zł a w propozycji jest 300 zł za nie segregowane i 200 zł za segregowane? Czym podyktowany jest taki wzrost kosztów jak większość właścicieli nieruchomości już jest objęta systemem dualnym?  

Szanowni Radni Miasta Gdańsk, przed podjęciem decyzji zażądajcie rzetelnej kalkulacji opartej na rzeczywistych wyliczeniach a nie szacowanych czyli branych z kapelusza kosztach. W zał. również moje pytania wynikające z prezentacji Zastępcy Prezydenta Miasta datowanej na listopad 2012. 

--------------------------

Uzasadnienie:

 

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
z późniejszymi zmianami zobowiązała rady gmin do podjęcia uchwały w zakresie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, oraz stawki takiej opłaty. W przypadku, jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny stawki powinny być niższe.

Z mocy prawa gminy zostały zobowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Ustawodawca dopuszcza cztery metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

Zgodnie z treścią art. 6j ust.1 ww. ustawy, przedmiotowa opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi może stanowić iloczyn stawki opłaty oraz:

1. liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo

2. ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo

3. powierzchni lokalu mieszkalnego.

Na podstawie art.6j ust.2 ww. ustawy dopuszcza się również przyjęcie jednej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.

Zgodnie z nowelizacją z dnia 25 stycznia 2013 r. ww ustawy rada gminy ma możliwość zróżnicowania stawek opłat m.in. w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego ( art.6j ust.2a oraz art. 6k ust.4).

Przez powierzchnię użytkową lokalu mieszkalnego należy rozumieć (zgodnie z art. 2 ust.1 pkt.7 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego) powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania; za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału a także garaży.

Zaproponowana w uchwale metoda ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi to iloczyn powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty w wysokości 0,88 zł za 1m2 za miesiąc (za powierzchnię nie przekraczającą 110 m2) i w wysokości 0,13 zł za 1m2 za miesiąc (za powierzchnię przekraczającej 110 m2) - w przypadku nieselektywnego zbierania odpadów lub odpowiednio – w wysokości 0,66 zł i 0,10 zł za 1m2 za miesiąc - w przypadku selektywnego zbierania odpadów.

Określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzięto pod uwagę powierzchnię lokali mieszkalnych  na terenie Gminy Miasta Gdańska, ilość wytworzonych na terenie gminy odpadów komunalnych, w tym odpadów powstających nieregularnie
(w szczególności sezonowo), koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnym w oparciu o dostępne dane i wykonane prognozy wymienionych wielkości.

Koszt całkowity systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w mieście Gdańsk szacuje się na kwotę 82 800 000 zł rocznie. Na koszt ten składa się: transport, zagospodarowanie
i utylizacja odpadów, oraz koszty zarządzania systemem tj.: wynagrodzenia osobowe składki na ubezpieczenia społeczne, składki na fundusz pracy, zakup materiałów i wyposażenia, zakup usług zdrowotnych, zakup usług pozostałych, szkolenia pracowników i inne wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń.

Łączna powierzchnia lokali mieszkalnych w Gdańsku zgodnie z danymi z „Informatora o sytuacji społeczno-gospodarczej Miasta Gdańska za 2011r.” wynosi 11 123 300 m2. Przyjmuje się, że powierzchnia lokali mieszkalnych w części przekraczającej 110 m2 wynosi 720 968 m2.

 

 

W ramach uiszczanej do gminy  opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odebrane zostaną wszystkie powstające odpady za wyjątkiem odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

Szczegółowy sposób  i zakres świadczenia przez gminę usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną opłatę, Rada Miasta Gdańska określiła w uchwale Nr XXXII/683/12 z dnia 29 listopada 2012 r.

Przyjęty do kalkulacji kosztów strumień odpadów to odpady: suche, mokre, niesegregowane (zmieszane), zielone (w tym choinki), meble i inne odpady wielkogabarytowe w tym zużyte opony, przeterminowane leki.

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy ma obowiązek ustalić niższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady są zbierane w sposób selektywny. Uwzględniając wymogi ustawowe, w projekcie uchwały proponuje się obniżenie stawki opłaty o ok. 33%, jeśli odpady  zbierane są na nieruchomości w sposób selektywny, tj. w systemie dwu-pojemnikowym w podziale na „mokre-suche”. Zastosowanie niższych stawek opłat ma stanowić istotną zachętę do selektywnego gromadzenia odpadów przez mieszkańców zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości               i porządku przyjętym przez Radę Miasta Gdańska uchwałą nr XXXII/684/12 z dnia 29 listopada 2012 r.

Pozwoli to Miastu na wywiązanie się z nałożonych przepisami ustawy poziomów recyklingu odpadów oraz poziomów ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji.

 

Z uwagi na powyższe podjęcie przedmiotowej uchwały przez Radę Miasta Gdańska jest zasadne.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Maximus Segregatus 21.02.2013 14:41
Jest inteligentny sposób aby wszyscy segregowali, nawet w budynkach spółdzielczych i ABY OPŁATA ZA ŚMIECI BYŁA NIEWYGÓROWANA - ale jakoś rady gmin, zarządy spółdzielni mieszkaniowych i grupy trzymające władzę udają że nic o tym sposobie nie wiedzą, wychodząc z założenia, że oni dobrze zarabiający i tak się „wyżywią” - szczegóły (na czym polega ta inteligentna selektywna zbiórka odpadów) na google.pl po wklejeniu hasła "jak płacić mniej za śmieci" oraz hasła „system eko ab” - można czytać a nawet oglądać... A radni PO i inni POwinni POjechać do Płocka aby zobaczyć to na miejscu...

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
21.02.2013 10:25
ci kolesie powinni już siedzieć na osich lawkach

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
21.02.2013 09:37
Adamowicz się pogubił a radni Platformy szukają kasy na pokrycie dziury w budżecie ale sami biorą kaskę jak się patrzy

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 12°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama