Za uchwałą radyalnie podnoszącą stawki, liczone od powierzchni lokalu było 25 radnych, a 8 było przeciwnych prpopozycji radnych PO i prezydenta Gdańska.
Uchwałę przyjęto głosami radnych PO, opozycja była przeciw tej uchwale. Radni PiS proponowali opłatę za wywóz śmieci w zalezmości od liczby mieszkanców - 12,50 zł od osoby (gdy śmieci będą "mieszane" lub 11 zł - gdy śmieci będą segregowane).
* * *
Rada Miasta Gdańsk głosami Platformy Obywatelskiej 25 za przy 8 głosach PiS i SLD przeciw przyjęła uchwałę dotyczącą sposobu naliczania opłat za gospodarowanie odpadami czyli za wywóz i utylizację śmieci. Przyjęta metoda stanowi rozliczenie stawi 0,88 zł / m kw. powierzchni lokalu za śmieci nie segregowane i 0,66 zł / m kw. powierzchni za śmieci segregowane. Tę informację przekazuję jako obserwator czwartkowej sesji.
Dla zobrazowania dyskusji jaka się odbyła w większości na pytania Radnych PiS i SLD zastępca prezydenta Pan Lisicki odpowiadał cyt. żadna metoda nie jest do wyliczenia ceny, to są metody do wyliczania kosztów. Na postawione pytanie o koszty ponoszone w latach 2011 i 2012 w wyjaśnieniach padło, że podstawą do wyliczeń jest przyjęty budżet miasta.
Pan Prezydent Lisicki stwierdził, że Wspólnoty Mieszkaniowe jak i Spółdzielnie mogą ustalić własny sposób rozliczenia z mieszkańcami z tym że miasto te Wspólnoty i Spółdzielnie będzie rozliczać z ilości metrów kwadratowych powierzchni będących w zasobach danej Wspólnoty czy Spółdzielni. Przykładowo Wspólnota Mieszkaniowa deklarująca segregację śmieci i mająca w swoich zasobach lokale o powierzchni 1000 m kw. zapłaci 660 zł miesięcznie dla miasta, natomiast ile zapłacą mieszkańcy to już będzie wynikać z ustaleń przyjętych przez Wspólnoty czy Spółdzielnie i mogą to być przeliczenia na osobę, powierzchnię czy zużycie wody, ważne aby miasto dostało 660 zł z tej przykładowej Wspólnoty. Dużo emocji w dyskusji wywołał sposób zbierania odpadów, gdzie i na czyj koszt mają być ustawiane pojemniki, co do ustaleń częstotliwości wywozu, co w znacznym stopniu podwyższa koszt i obciąża mieszkańców ale w odpowiedzi Pan Lisicki stwierdził, że to Sejm przyjął taką ustawę a miasto jest zobowiązane do wprowadzenia jej od 1.07.2013 r. w życie.
Uważam, że wobec braku jednoznacznej odpowiedzi uzasadniającej tak drastyczne podwyższenie kosztów za wywóz i utylizację śmieci, zarówno Wspólnoty jak i Spółdzielnie Mieszkaniowe jak i Rady Osiedli powinni domagać się pełnego uzasadnienia rozliczenia tych kosztów, gdyż tak jak stwierdził Pan Lisicki, jeżeli okaże się że jest to stawka wygórowana to na następny rok można będzie to zmienić.






Napisz komentarz
Komentarze