Sylwetka promu rzucała się w oczy, a to przede wszystkim z uwagi na burty pomalowane na granatowo z logo operatora kontrastujące z białym nadburciem i nadbudówką. Tą piękną sylwetkę promu nie sposób skojarzyć z promem „Val de Loire”, który w lutym 2005 roku był u nas remontowany. A jednak, oba promy, to ta sama jednostka! Prom ten ma za sobą już 27 lat służby na morzu!
Kadłub przyszłego promu (klasa: cruiseferry) zwodowany został w sierpniu 1986 roku. W swój dziewiczy rejs wypłynął 26 czerwca 1987 roku pod nazwą „Nils Holgersson”. Przez pierwsze lata służył we flocie TT-Line. W 1992 roku prom kupił francuski armator Brittany Ferries. Przebudował go we włoskiej stoczni La Speria i nadał imię „Val de Loire”. W latach 1993 – 2006 obsługiwał stałą linię kursując po kanale La Manche między francuskimi portami Caen, Cherbourg a brytyjskim Portsmouth.
W 2006 r. prom kupiła duńska firma DFDS i od tamtego roku jednostka obsługiwana jest przez duńskiego operatora DFDS Seaways. Po gruntownej renowacji prom oferuje wygodne kabiny i wysoką jakość usług. Posiada ponad 2000 miejsc pasażerskich i ok. 600 miejsc samochodowych. Na promie jest szeroki wybór restauracji, sklepów, barów oraz kawiarni. Na promie znajdują się również dwa kina oraz sala dyskotekowa. Przez pięć lat prom pływał pod nazwą „King of Scandinavia”, a od 2011 pływa jako „King Seaways”.
Prom pasażersko – samochodowy „King Seaways” (ro-ro/passenger ship) zbudowany został w latach 1986-87 w niemieckiej stoczni Ssw Schichau Seebeck Shipyard (Bremerhaven) – w tej stoczni zbudowano cztery takie promy. Nośność jednostki (DWT) – 4110 ton, pojemność brutto – 31788 ton (wbrew nazwie, tonaż brutto nie oznacza masy, lecz objętość wszystkich przestrzeni wewnątrz kadłuba i nadbudówek statku, z wyłączeniem zbiorników balastowych). Długość całkowita jednostki – 161,8 m, szerokość – 27,6 m, zanurzenie – 6,5 m. Port macierzysty – Kopenhaga, Towarzystwo klasyfikacyjne – Bureau Veritas.
Osiem lat temu prom „Val de Loire” był u nas na 16 dniowym remoncie bieżącym. A na co teraz wpłynęła do nas ta jednostka, już pod nową nazwą „King Seaways”? Zakres prac remontowych był spory, wymienimy tu te najważniejsze. Prowadzono prace stalowe na kadłubie, pokładzie nr 7, 12, przy ramach okiennych, w pomieszczeniach wentylatorów, wymieniono płytę poszycia na topie komina. Wymieniono ponad 200 szt. anod zabezpieczających kadłub przed korozją. Wymieniono na nowe 8 płatów na dwóch śrubach napędowych.





Napisz komentarz
Komentarze