Prowadzenie własnego sklepu nie musi wiązać się z koniecznością poniesienia wysokich nakładów finansowych na starcie. Wiele spośród niedogodności związanych z rozpoczynaniem własnego biznesu eliminuje lub łagodzi umowa o prowadzenie sklepu w systemie franczyzowym. Niejeden przedsiębiorca skorzystał z tej możliwości i prowadzi prężnie działający sklep. Z Raportu o franczyzie w Polsce 2016 przygotowanego przez Profit System wynika, że w naszym kraju funkcjonuje już ponad 1100 biznesów opartych na tego typu licencji, a liczba sieci franczyzowych i ich partnerów systematycznie rośnie.
Czym jest system franczyzowy?
W Polsce biznesy oparte na franczyzie pojawiły się w 1989 r. Na Zachodzie takie systemy działały już od dawna. Pojawiły się w XIX w., a z powodzeniem stosowały je takie marki jak Coca-Cola, McDonald’s, KFC czy General Motors. Czym dokładnie jest franczyza? Jej idea polega na współpracy między dwoma niezależnymi przedsiębiorcami. Franczyzobiorca ma możliwość otworzenia własnego biznesu pod znaną już marką. Franczyzodawca pozwala korzystać ze swojego pomysłu na biznes, dzieli się doświadczeniem i know-how, pobierając za to opłatę franczyzową. Obecność sprawdzonego franczyzodawcy sprawia, że takie problemy jak pozyskanie klientów czy wypromowanie sklepu są zmarginalizowane. W dobrych systemach franczyzowych franczyzodawca czuwa nad franczyzobiorcą. Przykładowo pan Rafał Głąb-Kowalski, który zdecydował się na współpracę z siecią sklepów Żabka, ceni fakt, że franczyzobiorca nie wymagał wysokiego wkładu własnego na początek (wystarczy ok. 5000 zł), a zapewniał jednocześnie szeroki zakres wsparcia.
- I nie chodzi tylko o wsparcie marketingowe czy logistyczne, ale też merytoryczne osób pracujących w sieci – managerów, partnerów, innych franczyzobiorców – mówi pan Rafał Głąb-Kowalski. – A zasady panujące w Żabce mają na celu pomóc franczyzobiorcy w prowadzeniu biznesu. Chociażby płatność za towar faktycznie sprzedany. W swoim sklepie trzeba za niego wyłożyć z góry, kupić go za gotówkę i później się martwić, czy go się sprzeda czy nie. Niezwykle ważne są także dostawy – zamówienie robię w wolnej chwili, a dostawa przyjeżdża pod sklep. Dzięki logistyce zapewnianej przez sieć Żabka oszczędzam czas i mogę go poświęcić na faktyczne prowadzenie sklepu. Nie muszę nigdzie jeździć, negocjować cen, organizować transportu, wszystko jest praktycznie podane na tacy.
Decydując się na współpracę, franczyzodawca i franczyzobiorca podpisują umowę. Na jej mocy franczyzodawca ma udzielić licencji na markę oraz przekazywać wiedzę na temat prowadzenia biznesu przez cały okres trwania tej umowy. Franczyzobiorca natomiast musi przestrzegać wspólnych dla sieci zasad prowadzenia firmy oraz uiszczać opłaty franczyzowe.
Jak wybrać dobrego franczyzodawcę?
Na polskim rynku franczyzodawców jest wielu. Warto sprawdzić, czego dana sieć wymaga od franczyzobiorcy i jaki zakres wsparcia oferuje. Pani Danuta Bethke, prowadząca sklep Żabka w Gorzowie Wielkopolskim, przyznaje, że znaczenie miało dla niej właśnie kompleksowe wsparcie, jakiego sieć udziela nowemu współpracownikowi. Dobry franczyzodawca dba o swoich licencjobiorców, zapewniając im szkolenia, możliwość rozwoju, pomoc w prowadzeniu z sukcesem sklepu. Dobrym przykładem jest sieć Żabka, której szyldy znane są powszechnie w całej Polsce.
- Nowy franczyzobiorca na początku swojej drogi zostaje gruntownie przeszkolony, otrzymuje jasno sprecyzowane wymagania i opisane korzyści, m.in. gwarantowany minimalny przychód podstawowy w wysokości 6500 zł, oczywiście w przypadku realizacji zapisów umowy – wylicza pani Danuta. – Do tego dochodzi przejrzysty system wynagrodzeń oraz wsparcie sieci w prowadzeniu biznesu, czyli stały kontakt z Partnerem ds. Sprzedaży, możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia jego oraz pozostałych franczyzobiorców.
Osoby chętne do prowadzenia własnego sklepu nie muszą więc dysponować dużym kapitałem. Żabka zapewnia im lokal, ponosi koszty jego wyposażenia i przekazuje franczyzobiorcy w pełni funkcjonalny, zaopatrzony w towar sklep. Gwarantuje również wsparcie marketingowe, w tym ogólnopolskie kampanie reklamowe oraz przyciągające klientów promocje dostępne tylko w tej sieci sklepów. Aby ułatwić nowym współpracownikom wdrożenie się we własny biznes, sieć zapewnia ponadto finansowy parasol ochronny w ciągu pierwszych 3 miesięcy prowadzenia działalności.
Kto może zostać franczyzobiorcą?
Każdy, kto jest zainteresowany poprowadzeniem sklepu, jest przedsiębiorczy i pozytywnie nastawiony do klienta! Choć doświadczenie w handlu jest niewątpliwym atutem, nie jest ono niezbędne. Sieć Żabka organizuje szkolenia dla przyszłych franczyzobiorców. Po spotkaniach informacyjnych i rekrutacyjnych z kandydatem następuje cykl szkoleniowy, którego celem jest zapoznanie ewentualnego współpracownika z funkcjonowaniem sklepu od strony informatycznej, systemowej i finansowej. Szkolenie obejmuje też część praktyczną w sklepie szkoleniowym.






