piątek, 5 grudnia 2025 18:29
Reklama

Umowa na nowe Mevo podpisana! Pomorze dołącza do Sztokholmu, Paryża, Kopenhagi i Rotterdamu

Firma z Barcelony City Bike Global S.A. zobowiązała się do uruchomienia w 2023 roku systemu 4,1 tys. rowerów w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS): od Władysławowa po Tczew. Hiszpański operator planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych rowerów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje używane są w Kopenhadze i Rotterdamie, a najnowsza będzie wdrażana w Sztokholmie i na Pomorzu. Umowa podpisana w tej sprawie 8 lutego daje nadzieję na powrót Mevo po długiej przerwie.
Umowa na nowe Mevo podpisana! Pomorze dołącza do Sztokholmu, Paryża, Kopenhagi i Rotterdamu
Burmistrz Pruszcza Gdańskiego - Janusz Wróbel, podpisuje umowę, jako jeden z 16 samorządowców - uczestników projektu Mevo 2.0.

Autor: OMGGS

Podpisanie umowy kończy trwające półtora roku postępowanie na system Mevo, którego pierwsza edycja funkcjonowała od marca do października 2019 roku. Był to najpopularniejszy w Polsce i najbardziej innowacyjny w Europie system rowerów z napędem elektrycznym, jednak spółka, która złożyła w 2018 roku najkorzystniejszą ofertę nie wywiązała się z realizacji umowy.

Ze względu na wielokrotne niedotrzymywanie terminów dostaw pełnej floty rowerów oraz na pogarszającą się sytuację finansową ówczesnego operatora, władze OMGGS podjęły w październiku 2019 r. decyzję o wypowiedzeniu umowy.

- Było to dla nas olbrzymie rozczarowanie. Tak długo pracowaliśmy nad systemem, który mieszkańcy od razu pokochali. Odpowiedzialność za finanse publiczne wzięła jednak górę. Płacenie operatorowi kolejnej transzy pieniędzy oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto. Analiza sytuacji finansowej, którą wtedy zleciliśmy nie pozostawiała nam w tym zakresie złudzeń - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. - Jakkolwiek najbardziej racjonalna, była to bardzo smutna decyzja.

Spółka, o której mowa jest obecnie w stanie upadłości a jej spółka-matka (według artykułów prasowych sprzed roku), zadłużona na ponad 60 milionów złotych - w restrukturyzacji (przypis >>> TU). Dwukrotnie też zmieniła w ostatnim czasie właścicieli.

Mevo - reaktywacja

Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów elektrycznych.

- Rowery z napędem rozkochały mieszkańców. To one zadecydowały o popularności systemu. Zdecydowana większość uczestników konsultacji odrzucała system oparty wyłącznie o rowery tradycyjne. To, że jedna firma nie poradziła sobie z realizacją umowy nie powinno oznaczać ostatecznego przekreślenia całej idei! - mówi Igor Dorawa, autor bloga www.facebook.com/gdanskirowerzysta.

- Oczywiście napęd elektryczny i konieczność wymiany baterii przekładają się na większy koszt, uznaliśmy jednak że warto go ponieść. Chcemy dbać o klimat, ograniczać przejazdy samochodem, wspierać ruch pieszy, rowerowy i transport zbiorowy. Analizy finansowe potwierdziły nam, że ten biznes jak najbardziej może się spinać, a w aspekcie społecznym to świetna inwestycja w zmianę nawyków transportowych - mówi wiceprezydent Gdańska, Piotr Grzelak. - Dzięki rowerom elektrycznym z systemu skorzysta więcej osób.

Czemu tak długo trzeba czekać na wznowienie systemu

Organizatorem systemu jest stowarzyszenie samorządów OMGGS. Jako podmiot publiczny metropolia nie może po prostu wybrać sobie firmy i uzgodnić z nią ceny. Stowarzyszenie zmuszone jest do ścisłego podlegania procedurom prawa zamówień publicznych, które dają potencjalnym wykonawcom możliwość odwołania na różnych etapach postępowania. Jedna z firm aż czterokrotnie skorzystała z prawa odwoływania się do Krajowej Izby Odwoławczej. Co ciekawe, na ostatnim etapie postępowania, nie złożyła ona jednak oferty.

Drugim powodem opóźnień jest pandemia Covid, która skutecznie zakłóciła międzynarodowe łańcuchy dostaw części rowerowych. Zamówienie dużej ilości sprzętu trwa obecnie trzykrotnie dłużej (i drożej) niż kilka lat temu. To właśnie pandemia spowodowała, że w trakcie postępowania OMGGS zgodził się na wydłużenie (do 14 miesięcy) czasu, jaki zwycięska firma będzie miała na uruchomienie pierwszego etapu systemu. Skoro podpisujemy umowę w lutym, to Wykonawca będzie miał czas do czerwca 2023 roku na pełne uruchomienie systemu w 16 gminach.

Umowa została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączają Kolbudy i Kosakowo.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:

w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji,

w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje,

w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji,

w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji,

w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje,

w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji,

w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji,

w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji,

w Pucku - 22 rowery i 14 stacji,

we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji,

w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,

w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji,

w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje,

w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje,

w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji,

w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
mgła

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama