środa, 17 grudnia 2025 14:13
Reklama

Kłopoty z rachunkami. Wyjaśniamy sytuacje z fakturami za energię

Problemy z rachunkami za prąd wciąż się piętrzą. Co jakiś czas napływają do nas sygnały dotyczące zaniżonych lub zawyżonych faktur, które sprawiają kłopoty wielu mieszkańcom.
Kłopoty z rachunkami. Wyjaśniamy sytuacje z fakturami za energię

Wśród wielu podejmowanych przez nas interwencji były także sprawy dotyczące zbyt długiego oczekiwania na powtórne zamontowanie licznika. Dzięki interwencji udało się wyjaśnić także tę sprawę. Jednak na tym temat dotyczący prądu się nie kończy. Tylko w minionym tygodniu zgłosiło się do nas dwóch czytelników proszących o wyjaśnienie sytuacji związanej z rachunkami za energię.

Problemy klientów  
Jednym z klientów jest  pan Mieczysław, który uważa, że po spisaniu licznika,  15 stycznia br. przyszły faktury z trzema okresami rozliczeniowymi: za dwa tygodnie w styczniu, tydzień w grudniu i od 14 stycznia do  2 lutego br. łącznie klient musi zapłacić około 300 zł. Nasz czytelnik uważa, że rachunek za październik i grudzień jest zaniżony. Obawia się, że będzie musiał dopłacić kwotę wyrównującą faktyczny stan licznika. Klient zastanawia się, dlaczego wyrównania za rachunki z ubiegłego roku mają być naliczane za stawkę wyższą, która obowiązuje od 2015 r., skoro błąd popełniła osoba spisująca licznik? Klient czuje się też zdezinformowany, jego zdaniem dokumenty z rozliczeniami są nieczytelne.  

Podobna sytuacja dotyczy pana Michała, który jest także mieszkańcem tej samej wsi.

- Po dokładnej analizie danych dotyczących obu opisanych przez Panią klientów nie stwierdziliśmy nieprawidłowości w rozliczeniach – informuje Jakub Dusza, z Biura prasowego Grupy ENERGA. -  Pan Mieczysław co dwa miesiące płaci faktury o zbliżonych wartościach. Ewentualne różnice między wysokością faktur mogą mieć przyczynę w zwiększonym/zmniejszonym zużyciu energii elektrycznej w poszczególnych okresach. Trzy faktury jakie przyszły do klienta na początku roku były wynikiem zmiany taryfy dystrybucyjnej. W przypadku pana Michała firma również nie stwierdziła nieprawidłowości. Konsultant po rozmowie z klientem zaproponował natomiast bezpłatną usługę Rozliczenia Rzeczywiste, aby nie było w przyszłości wątpliwości do stanów licznika podanych na fakturze. Klient korzysta z tego rozwiązania i aktualnie rozlicza się na podstawie samodzielnie dokonywanych odczytów. Odczyt inkasenta będzie następował kontrolnie, co kilka miesięcy.

Sprawa bardziej skomplikowana  
Z kolejną sprawą zwrócił się do nas pan Henryk, który płaci regularnie rachunki za prąd. Mieszka przy ul. Wybickiego w Starogardzie Gd. Jak mówi  w styczniu br. roku zaczęły się problemy.
- Od 5 lat nie mieszkam przy ul. Lubichowskiej, z której się wymeldowałem i telefonicznie rozwiązałem umowę jeszcze z istniejącym BOK w Starogardzie Gd. – przyznaje. - Obecnie w lokalu mieszkają inni ludzie.  Po 5 latach w styczniu br. roku otrzymałem dwa  rachunki za zużycie prądu w lokalu przy ul. Lubichowskiej.

Pan Henryk zastanawia się dlaczego ma płacić za rachunki za prąd, którego nie zużywa, bo jest już wymeldowany z ul. Lubichowskiej. Jak przyznaje problemem jest także dodzwonienie się na infolinię, żeby wyjaśnić tę sytuację.
– Klient zmieniając umowę, zmienił miejsce dostarczania usługi, ale swoich danych z ul. Lubichowskiej nie zmienił – wyjaśnia Jakub Dusza. – Czyli te rachunki dotyczą punktu poboru z ul. Wybickiego, natomiast dane klienta, które są w umowie i na takie dane wysyłana jest faktura, dotyczą ul. Lubichowskiej. Poprzednie konto jest zamknięte i klient nie jest obarczany rachunkami za zużycie prądu w poprzednim miejscu zameldowania.

Kolejne wyjaśnienia
- W uzupełnieniu informuję, że stawki za sprzedaż energii elektrycznej w firmie Energa Obrót nie zmieniły się od zeszłego roku – dodaje Jakub Dusza. -  Natomiast stawki za dystrybucję energii elektrycznej (które odpowiadają za około połowę rachunku) wzrosły bardzo nieznacznie bo o około 3 proc. Dla klientów przekłada się to więc na wzrost kosztów od nowego roku o około 1,5 proc. miesięcznie. Być może niepewność opisanych klientów, co do wysokości wystawianych faktur wynika z faktu, że od połowy zeszłego roku Energa rozlicza klientów z większą częstotliwością – co dwa miesiące. Wcześniej rozliczenia dokonywane były co pół roku i rozkładane do spłacenia na równe części.




Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

marita 30.03.2015 10:12
jak zwykle z tą instytucją przeciętny a nawet nie przeciętny obywatel nie ma szans ! inkasen robi co chce i kogo chce UDUPIĆ bo od tego ma prowizję i tylko tu trzeba patrzeć takiemu inkasentowi na ręce jak spisuje licznik bo potrafią udupić człowieka a przy zmianie licznika potrafi manipulować by potem obciążyć kosztami i to nie małymi ( 5 tyś zł ) kary odbiorcę Tak było w starogardzie i nie jedna rodzina miała kłopoty by taki BYDLAK miał za takie manipulacje dodatkową kasę do kieszeni A energa oczywiście mimo protestów, udowadniania że to nie ich wina jak i artykułów a gazecie itp miała się dobrze bo z MOLOCHEM i bandą WYZYSKIWACZY się nie wygra A taki ich rzecznik i tak będzie szczekał jak mu karzą bo to ich KUNDELEK i za to bierze kasę by ich wyłgać

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
paraodia 29.03.2015 12:05
z nimi się nie wygra w zeszłym roku dostałam fakturę na prawie 800 zł, niby z licznikiem ok ale czy dwoje ludzi może zużyć tyle prądu????? nawet pracownicy energii twierdzili, że to nie możliwe!!!!! rachunek i tak musiałam zapłacić!!!!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
kk 28.03.2015 21:41
niech pan Dusza sobie bardzo nieznacznie obniży pensje o 3 % ilekroć stwierdzi, że podniesiono mu rachunki za media, czynsz i.t.d i jestem pewien, że po niedługim czasie zrozumie co czują jego klienci, kiedy dostają rachunek do zapłacenia

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 1°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama