(...)
Spotkanie, w którym udział wzięło kilkanaście starszych osób, było częścią prowadzonego przez Federację Konsumentów ogólnopolskiego projektu „Pomoc i poradnictwo skierowane do konsumentów w społecznościach lokalnych”. Helena Drywa, prezes tczewskiego oddziału Federacji Konsumentów zaprosiła Przemysława Szeroka, powiatowego rzecznika praw konsumentów, by powiedział seniorom o zagadnieniach ważnych dla każdego konsumenta.
Na styku sprzedawca klient
Istotą jest, by konsument był świadomy swoich praw. Jest to ważne, ponieważ na wolnym rynku kluczowymi są relacje: konsument – sprzedawca, które mogą się wiązać z zaistnieniem ewentualnych sporów i konfliktów natury prawnej. Tym bardziej, że każdego dnia znajdujemy się w sytuacji, gdy jesteśmy konsumentami i zawieramy umowy, nawet w drobnych, bieżących sytuacjach dnia codziennego.
Nie wszyscy w tej walce mają równe szanse. W reklamowo – marketingowym gąszczu lepiej odnajdują się osoby młodsze.
(...)
Warto pamiętać, że na samym początku sprzedawcę, jak i konsumenta chroni prawo oraz zawarta umowa kupna/sprzedaży. W Polsce może ona być zawarta w formie ustnej.
Nie jesteśmy bez szans
Nie jest tak, że kupujący jest całkowicie osamotniony w tej relacji. Na straży praw konsumenta, stoi szereg instytucji i organizacji pozarządowych. Do najważniejszych zaliczamy rzecznika praw konsumenta, którego funkcję w Tczewie pełni Przemysław Szenrok. Innymi ważnymi instytucjami są Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz Inspekcje Handlowe.
Rzecznicy praw konsumenta przypisani są do poszczególnych powiatów, stąd pochodzi zresztą nazwa – powiatowy rzecznik praw konsumenta. Zwykle informacje o tego rodzaju działalności znajdziemy na stronach internetowych poszczególnych powiatów. Każdy powiatowy rzecznik broni interesu konsumenta na swoim, przypisanym do danego powiatu terenie (rzecznik może być także miejski).
Pole do rozwiązywania problemów
Podczas spotkania w tczewskim MOPS seniorzy przyznawali, że często nie wiedzą gdzie szukać pomocy w sytuacjach sporów z przedsiębiorcami.
- Przemysław Szenrok pomógł wypracować swego rodzaju platformę do wspólnego rozwiązywania powtarzających się problemów, dokuczliwych dla konsumentów oraz przedstawienia ważnych instytucji osobom starszym, czyli także konsumentom – stwierdziła Helena Drywa.
(...)
Przedsięwzięcie polegające na wyjaśnieniu tczewskim seniorom przysługujących im praw odbywa się pod patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Kluczowe przepisy
● Konstytucja RP art. 76: „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony określa ustawa”.
„Ustawa z dn. 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów”:
● Art. 37. „Zadania w dziedzinie ochrony interesów konsumentów w zakresie określonym ustawą oraz odrębnymi przepisami wykonują również: samorząd terytorialny, a także organizacje konsumenckie i inne instytucje, do których statutowych lub ustawowych zadań należy ochrona interesów konsumentów”.
● Art. 39. „1. Zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów wykonuje powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, zwany dalej „rzecznikiem konsumentów”.






Napisz komentarz
Komentarze