sobota, 13 grudnia 2025 20:56
Reklama

Dirschau mknie po torach

Kilka dni temu minęło 160 lat od momentu, kiedy została oddana do użytku lokomotywa nazwana imieniem naszego miasta. Forumowiczom Dawnego Tczewa udało się ustalić jak parowóz „Dirschau” wyglądał.
Dirschau mknie po torach

Lokomotywa powstała w 1852 r. w berlińskiej fabryce należącej do Johanna Friedricha Augusta Borsiga, na zamówienie spółki Pruska Kolej Wschodnia (niem. Preußische Ostbahn). Pojazd oddano do użytku 7 października 1852 r. Osiągał on maksymalną prędkość 105,5 km/h. Dla porównania średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła wówczas tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h. Parowóz uległ likwidacji w 1885 r.

Jak wyglądał „Dirschau”? Jak ustalili forumowicze Dawnego Tczewa lokomotywa ochrzczona imieniem naszego miasta wchodziła w skład serii parowozów nazwanych imieniem innych miejscowości leżących przy linii kolejowej Bydgoszcz – Gdańsk. „Tczewska” lokomotywa miała siedem „sióstr”: „Kotomiers” (Kotomierz), „Terespol” (Terespol Pomorski), „Laskowitz” (Laskowice Pomorskie), „Warlubien” (Warlubie), „Czerwinek”, „Pelplin” i „Hohenstein” (Pszczółki). Choć nie udało się znaleźć ilustracji przedstawiającej „Dirschau” forumowicze dotarli do rysunku przedstawiającego jej konstrukcyjną bliźniaczkę „Warlubien”, naszkicowaną po wykolejeniu się w listopadzie 1852 r. pod Pelplinem.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
słaba mżawka

Temperatura: 7°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 24 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama