środa, 24 grudnia 2025 03:58
Reklama
Reklama

Suchy port i tak musi powstać

W Fabryce Sztuk odbyła się konferencja "Suche porty w Polsce - komponenty ekologicznych korytarzy transportowych w Europie Bałtyckiej”. Jeden z bloków tematycznych poświęcony był możliwościom rozwoju Tczewa w kontekście transportu kolejowego i wodnego.
Suchy port i tak musi powstać

Inicjatorami konferencji byli prezydenta Tczewa, Mirosław Pobłocki oraz prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. W bloku tematycznym poświęconemu potencjałowi Tczewa wyjaśniano m.in. znaczenie tczewskiego węzła komunikacyjnego. Szczególną uwagę zwracano na możliwości rozwoju tczewskiego węzła kolejowego i drogowego, a także na budowę terminala przeładunkowego, który miałby usprawnić funkcjonowanie sieci komunikacyjnych w kraju.

- Tczew jest multimodalnym węzłem transportowym w pełni tego słowa znaczeniu - zaznaczył mgr Tadeusz Bocheński z Uniwersytetu Gdańskiego. - Węzeł pasażerski Tczew i węzeł towarowy Zajączkowo Tczewskie leży przy dwóch liniach międzynarodowych. Ruch pociągów jest znaczny, bo według danych z 2010 r. w Tczewie było obsługiwanych ponad 50 składów na dobę. Stacja towarowa jest wyposażona w pełną infrastrukturę służącą do formowania pociągów, co daje możliwość bycia zapleczem logistycznym dla trójmiejskich portów.

W kolejnym wystąpieniu zaznaczano, że inwestycja, która miałaby być realizowana na 60 hektarach w Zajączkowie Tczewskim - "Intermodal Container Terminal", usprawni ruch kolejowy i przeładunki z pociągu na pociąg. Temat ten wzbudził dyskusję odnośnie funduszy, które miałyby posłużyć na budowę tego terminala. Szacunkowy koszt przedsięwzięcia to 240 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosiłoby 30%.

- Wybudujemy suchy port tak czy inaczej, pytanie tylko w jakim zakresie i jak szybko - wyjaśnił Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal S.A., spółki zainteresowanej inwestowaniem pod Tczewem. Zacząć musimy w 2014 r., żeby serce systemu było gotowe na listopad 2015 r. Jak wielkie to będzie serce i jak mocno będzie biło zależy przede wszystkim od naszych portów.

Zwrócono również uwagę na rolę Wisły. Podkreślano znaczenie odbudowy strukturalnej dróg wodnych i transportu wodnego w Polsce. Wiśle daleko jednak do bycia drogą wodną z prawdziwego zdarzenia. Lata zaniedbań sprawiły, że z najważniejszej drogi wodnej Europy rzeka ta stała się skansenem. Problem ten nie dotyczy tylko Wisły.

- Tylko 6 proc. dróg wodnych w Polsce spełnia parametry międzynarodowe - podkreślił Mirosław Mironowicz z firmy Ecorys Polska sp. z o.o., która przygotowała program rozwoju śródlądowego transportu wodnego w perspektywie do 2047 r. - Tymczasem transport wodny przynosi szereg korzyści. W porównaniu z innymi rodzajami transportu jest tańszy, mniej zanieczyszcza i hałasuje, zużywa mniej paliwa. Niestety żegluga śródlądowa nie ma w naszym kraju lobbystów.

Konferencję zorganizowano w ramach projektu "Bothnian Green Logistic Corridor", który służy zwiększaniu zdolności obsługi towarów handlu zagranicznego krajów skandynawskich z krajami Europy Środkowej i Wschodniej. Konferencja w Tczewie ma pełnić funkcję stałego "okrągłego stołu" beneficjentów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk na Pomorzu i w regionach sąsiednich.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

20.11.2012 21:51
Tczew mógłby wykazać się w obu tych przypadkach, ma dogodne położenie i mozliwości logistyczno-spedycyjne, ale przecież transport śródlądowy i kolejowy w Polsce leżą... ma być pięknie, a wyjdzie jak zwykle

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
20.11.2012 13:04
pomarzyć można, że Tczew stanie się metropolią... :D

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
20.11.2012 12:07
ciekawe skąd wzięliby te fundusze, prędzej zaczniemy w łupankach zasuwać po Wiśle żeby szybciej dotrzeć w inne miejsca Polski niż Tczew stanie się węzłem komunikacyjnym z prawdziwego zdarzenia... smutna prawda

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: -4°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1035 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama