23 kwietnia warianty zaprezentowano po raz pierwszy podczas spotkania publicznego z firmą przygotowującą projekty przebudowy. Początkowo przygotowano cztery koncepcje - w tym trzy w dwóch wariantach
4 tys. podpisów za wersją historyczną
Prace w ramach wariantu 1 (historycznego) wyceniono na 142 mln zł (z remontem trzech przęseł od strony Lisewa; wszystkie kwoty podane netto) lub 138,9 mln zł (z wymianą trzech przesęł od strony Lisewa), wariant 2a - 129,7 mln zł, 2b - 134,5 mln zł, 3a – 129 mln zł, 3b – 133,3 mln zł, 4a – 120,3 mln zł i 4b – 125 mln zł. (patrz: zdjęcie)
Początkowo Wojewódzki Konserwator Zabytków zaakceptował warianty 3a i 3b, ponieważ eksponowały one oryginalną część mostu przy nawiązaniu nowych konstrukcji przęseł do historycznych.
Społeczny Komitet Odbudowy Mostu wręczył staroście 3648 podpisów poparcia koncepcji wiernej rekonstrukcji mostu. Równolegle trwało zbieranie podpisów elektronicznych w internecie. Razem 4 tys. osób opowiedziało się za remontem w wersji historycznej.
- Zarząd zaakceptował wariant 3b, skorygowany w kierunku wariantu historycznego – informuje Mariusz Wiórek, wicestarosta powiatu tczewskiego. - Zadecydowały o tym uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Mieliśmy określone ramy wedle, których mogliśmy dokonać ostatecznego wyboru. Staraliśmy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom wielu mieszkańców i SKOM-u. Członkowie komitetu mieli możliwość przedstawienia w swojej wizji konserwatorowi jak i projektantom. Zarząd przy udziale przedstawiciela SKOM zgłosił dodatkowe uwagi do koncepcji, które powinny zostać uwzględnione na etapie projektu budowlanego. Zdajemy sobie sprawę, że być może ta wersja remontu, którą przyjęliśmy nie jest idealna, jest to jednak wynik pewnego kompromisu.
Oczekiwanie na pieniądze
Dodajmy, że wariant 3b przewidywał zachowanie najcenniejszych przęseł i dobudowanie nowych kratownic, mniej gęstych niż oryginalne stylizowane na historyczne. W tej wersji początkowo zakładano też odbudowanie wieżyczek i portali z informacją o historii mostu.
Władze powiatu liczą na pozyskanie na ten cel części środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego. Komisja Europejska zgodziła się, by woj. pomorskie, jako jedyny region, współuczestniczyło w realizacji projektów transportowych. Stwierdzono, że most Tczewski ma zarówno charakter komunikacyjny, historyczny i regionalny, co może pomóc w sfinansowaniu jego przebudowy.
- Niestety jeśli chodzi o sfinansowanie przebudowy Mostu tczewskiego, to nadal nie mamy konkretnej odpowiedzi marszałka oraz ze strony rządu – dodaje Mariusz Wiórek.
Reklama
Wiedzą jak wyremontują Most Tczewski. Wybrano wariant 3b
Zarząd Powiatu dokonał już wyboru konkretnej wersji remontu Mostu Tczewskiego. Decyzję podjęto w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków oraz po konsultacjach ze stroną społeczną. Zarząd Powiatu podjął decyzję o wyborze wariantu 3b z modyfikacjami w kierunku wariantu historycznego. Koszt budowy wyniesie zatem ok. 133 mln zł.
- 04.07.2013 15:26 (aktualizacja 01.04.2023 12:53)

Reklama






Napisz komentarz
Komentarze