Oddanie do użytku obiektu mostowego poprzedziły próby wytrzymałościowe. 20 października 1855 r. wykonano w Tczewie obciążenie próbne dwóch środkowych przęseł mostu. Po usunięciu stemplowania stwierdzono ugięcie o pół cala, które ustąpiło po odciążeniu.
Nie odbiegało ono od obliczeń teoretycznych inżyniera Schinza, który – niestety - nie dożył do testu. 8 października 1855 r. zmarł na apopleksję prawdopodobnie w związku ze stresem przed próbą wytrzymałości konstrukcji. Obciążenia statyczne były wstępem do prawdziwego testu, jaki most przeszedł pod koniec sierpnia 1857 r. Wjechał na niego pierwszy pociąg – lokomotywa ciągnąca 39 załadowane po brzegi wagony towarowe. Pociąg przejechał przez most trzy razy, za każdym razem w innym tempie – wolno, szybciej i z maksymalną prędkością. Most Tczewski zdał test bez najmniejszego problemu.
Pierwszy pociąg oficjalnie przejechał przez most 12 października 1857 r., jednak bez zapowiadanej obecności króla. Przyczyną absencji Fryderyka Wilhelma IV na uroczystości była choroba. Król cierpiał na miażdżycę tętnic mózgowych, choć w dziesiątkach źródeł mówi się wprost o chorobie psychicznej. Apogeum dolegliwości miało miejsce pomiędzy 8 a 27 października. Już 23 października 1857 r. regencja znalazła się w rękach brata króla, późniejszego cesarza Wilhelma I. Zanim do tego doszło, Fryderyk Wilhelm IV wziął udział w innym wydarzeniu związanym z rozwojem pruskiej kolei, które odbyło się dokładnie w ten sam dzień, co otwarcie Mostu Tczewskiego. 12 października w Gorzowie Wielkopolskim oddano do użytku linię kolejową wraz z dworcem. Dlaczego król wybrał Gorzów, a nie otwarcie mostu, który miał o wiele większą rangę? Wydaje się, że chory król wybrał lokalizację bliższą, od Berlina, a obecność na uroczystości miała zaprzeczyć pogłoskom o jego krytycznym stanie. Nie wiemy czy król planował obecność również na otwarciu mostu w Tczewie, ale kiepski stan zdrowia i panująca w Gdańsku epidemia cholery mogła go ostatecznie zniechęcić.
Mimo nieobecności króla w tym historycznym dniu, na moście pojawiła się informacja dokumentująca jego otwarcie. Brama wjazdowa portalu od strony Tczewa została ozdobiona płaskorzeźbą, która przedstawia Fryderyka Wilhelma IV w otoczeniu ministrów, budowniczych mostu i rodziny królewskiej z opisem „Pod rządami Fryderyka Wilhelma IV 27 lipca 1851 rozpoczęto i 12 października 1857 dla ruchu otworzono”. Płaskorzeźba została zdemontowana przez władze polskie w 1929 r., a 10 lat później część otwartej w 1857 r. konstrukcji została wysadzona przez broniących mostu polskich żołnierzy.







Napisz komentarz
Komentarze