Przypomnijmy, że celem inwestycji jest przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przez rzekę Wisłę w Tczewie. Projektowany most drogowy umożliwiać będzie ruch drogowy, rowerowy i pieszy nad rzeką Wisłą, z Tczewa w kierunku Lisewa Malborskiego. Projekt zakłada wyeksponowanie ocalałej, zabytkowej części mostu przy jednoczesnym nawiązaniu nowej konstrukcji wymienianych przęseł do historycznego charakteru całego obiektu. Wariant ten zakłada utrzymanie wszystkich portali wjazdowych i wież w miejscach gdzie się znajdowały przed rokiem 1939, które swoim wyglądem dowiązywać się będą do charakterystyki przęseł oraz przewiduje się zaakcentowanie symboliczną bramą zakończenie mostu od strony Lisewa.
Konstrukcję nośną istniejącego przęsła nr 1 (patrz obok na grafikę z numeracją istniejącą obecnie i nową) wraz z jego podporami zastępuje nowoprojektowany portal wjazdowy, który będzie nawiązywał swoją formą do portalu historycznego. Konstrukcję nośną przęseł typu ESTB zastępują przęsła ze współczesnym nieregularnym skratowaniem, które swoją formą nawiązują do ocalałej części mostu. Filar nr 2 (oznaczenie wg stanu istniejącego) zostanie przebudowany.
Kliknij na grafikę, by zobaczyć większą wersję
Konstrukcje nośne przęseł Lentze’a tj. nr 4, 5 i 6 ze wspornikiem (oznaczenie wg stanu istniejącego) zostaną poddane kompleksowej renowacji. Filary nr 3 i 4 wraz z usytuowanymi na nich wieżami zostaną odbudowane w nawiązaniu do ich pierwotnego wyglądu w technologii żelbetowej z ceglanym i kamiennym oblicowaniem. Filary nr 5 i 6 wraz z usytuowanymi na nich wieżami zostaną poddane kompleksowej renowacji. Konstrukcje nośne przęseł kratownicowych nr 7, 8, 9 (oznaczenie wg stanu istniejącego) z jazdą górą zastępuje konstrukcja ze współczesnym nieregularnym skratowaniem (identycznym do przęseł „nurtowych”). Takie rozwiązanie wymaga jednak realizacji dodatkowego filara nr ‘70’ (nowe oznaczenia) przy zabytkowym filarze nr 60.
Filar w osi nr 80 (oznaczenia nowe) zostanie odbudowany w nawiązaniu do jego pierwotnego wyglądu i dodatkowo zwieńczony wieżami (analogicznymi do tych z portalu wjazdowego od strony Tczewa), w nawiązaniu do historycznych gabarytów i ścian wież wykonane zostaną w postaci szklanych fasad przesłoniętych poziomymi lamelami ceramicznymi.
Kliknij, by zobaczyć wizualizacje przebudowy mostu!
Konstrukcje nośne przęseł kratownicowych (nr 10, 11 i 12 – oznaczenie wg stanu istniejącego) z jazdą dołem zastąpią przęsła ze współczesnym, rzadszym nieregularnym skratowaniem (nawiązującym skratowaniem do przęseł „nurtowych”, jednak skratowanie zastosowano bardziej ażurowe, znacznie rzadsze w stosunku do przęseł „nurtowych”), które swoją wyodrębnioną formą nawiążą do faktu przedłużenia obiektu w roku 1912. Podpory zostaną poddane kompleksowej renowacji.
Dodatkowo konstrukcja mostu od strony Lisewa zakończona zostanie symboliczną bramą o prostym kształcie podkreślającym zakończenie mostu oraz nawiązującym poprzez zastosowane materiały do nowoprojektowanych wież.
Konstrukcję nośną mostu utworzy 10 przęseł o trzech różnych typach konstrukcji. Dla wszystkich przęseł, na całej długości mostu zostanie wykonany pomost w postaci stalowej płyty ortotropowej. Dodatkowo zaprojektowano na całej długości mostu po jednej stronie chodnik, zaś po drugiej ścieżkę rowerową. Przewiduje się w elementach projektowanych zastosowanie współczesnych materiałów.
Szczegóły techniczne planowanej przebudowy:
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje:
- Rozbiórki elementów mostowych i innych przyobiektowych,
- Przebudowę mostu drogowego przez rzekę Wisłę,
- Przebudowę dróg dojazdowych do mostu,
- Budowa oświetlenia drogowego wraz z iluminacją mostu oraz zasileń urządzeń technologicznych,
- Przebudowę światłowodu,
- Budowę kanalizacji deszczowej,
- Przebudowę gazociągu.
Kształt obiektu w planie i profilu został dostosowany do parametrów przylegającego terenu. Kształt przekroju poprzecznego nowych przęseł obiektu został dopasowany do wymaganej szerokości jezdni oraz chodników i ścieżek rowerowych.
Konstrukcję nośną mostu tworzy 12 przęseł o pięciu różnych typach konstrukcji. Szerokość obiektu jest zmienna, zależy od typu konstrukcji nośnej i wynosi:
I. Konstrukcja zespolona ~8,9m
II. Kratownica typu ESTB ~8,67
III. Kratownica historyczna „Lentze’a” ~9,1m
IV. Kratownica jazdą górą ~7,4m
V. Konstrukcja kratownicowa z 1912r ~11,4m
Stan istniejący:
- klasa drogi na dojazdach do mostu Z
- klasa drogi na moście L
Stan projektowy:
- klasy dróg nie uległy zmianie w stosunku do stanu istniejącego
- prędkość projektowa Vp = 30 km/h
- Nośność obiektu –część historyczna klasa obc.”C” wg PN–85/S–10030 – ciężar pojazdu do 40 t
- Nośność obiektu nowoprojektowana klasa obc.”B” wg PN–85/S–10030 – ciężar pojazdu do 60 t
- Długość obiektu: ~1074,79m (ze skrzydłami i budynkiem)
- Szerokość całkowita obiektu: 14,00m nowa konstrukcja przęseł ~11,94m przęsła Lentze’a
- Szerokość jezdni na nowych przęsłach: 2x2,5m+ 2x0,5 (opaski)
- Szerokość jezdni na przęsłach Lentze’a: 2x2,5m
- chodniki 2,0 m po prawej stronie jezdni
- ścieżka rowerowa 2,0 m po lewej stronie jezdni
- spadek poprzeczny daszkowy 2 %
- kategoria ruchu KR3








Napisz komentarz
Komentarze