środa, 17 grudnia 2025 07:57
Reklama

Komunikacja za darmo - autobusem bez biletu?

Nie ma w kraju dyrektora MZK, który w ostatnim tygodniu nie słyszał o Żorach. Prezydent 60 – tysięcznego miasta na Śląsku obiecuje darmową komunikację autobusową, zapewniając, że nie doprowadzi finansów miasta do ruiny. Władze samorządowe w całym kraju pomysł podłapały, policzyły i... odkładają go do lamusa. Sekretarz starogardzkiego Urzędu Miasta komentuje: za darmową komunikację i tak zapłacą mieszkańcy. Tylko, że wszyscy, solidarnie.
Komunikacja za darmo - autobusem bez biletu?

Po medialnej burzy trudno znaleźć pasażera, który po cichu nie marzy o darmowej komunikacji. W Żorach policzono, że dalsze podnoszenie cen biletów mija się z celem. Im droższy przejazd, tym mniej pasażerów, w związku z czym tamtejszy samorząd już dopłaca do miejskiej komunikacji 72 % kosztów przewoźnika. Władze oszacowały, że wystarczy dołożyć niecały milion złotych, by mieszkańcy mogli jeździć zupełnie za darmo. Przy okazji znacznie odciążając ruch kołowy i ograniczając emisję spalin.
Na kanwie tych zapowiedzi, samorządy w całym kraju zaczęły zastanawiać się czy to co możliwe jest na Śląsku sprawdzi się także u nich. Dyrektor starogardzkiego MZK nie chce spekulować na temat tego czy w zatłoczonym Starogardzie Gd. należałoby powielać przykład z Żor. Decyzje strategiczne woli pozostawić władzom miasta.
- Na pewno Starogard Gd. pod względem komunikacji jest specyficznym miastem w skali województwa – mówi Henryk Klecha. – Mamy stosunkowo dużo pasażerów, bardzo rozbudowaną i bardzo kosztowną sieć komunikacyjną. Rocznie pokonujemy  1,4 mln wozokilometrów. Dla porównania w Lesznie w województwie wielkopolskim, które zamieszkuje 67 tys. mieszkańców, autobusy pokonują ok. 1 mln wozokilometrów. Wynika to m.in. z dużej częstotliwości jazdy naszych autobusów.
Dzisiaj samorząd starogardzki pokrywa ok. 45 % kosztów Miejskiego Zakładu Komunikacji. Pozostała część pochodzi z biletów. Roczny budżet MZK to ponad 7 mln zł, łatwo więc oszacować ile miasto musiałoby dołożyć, aby mieszkańcy dojechali do szkół i pracy bez biletów.

Więcej na ten temat w Gazecie Kociewskiej, która w każdą środę wraz z Dziennikiem Pomorza ukazuje się na terenie powiatu starogardzkiego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

noname 15.04.2013 09:58
Fajnie że tyle jeździcie, szkoda tylko, że część rozkładów jest totalnie bez sensu. W godzinach rannych np. o 6:03 w tym samym czasie z Rynku jedzie 12 i 14 na PKP. Efekt po 2-3 osoby w każdym autobusie a oba jadą w dokładnie to samo miejsce. Po co? Do tego dochodzi np. brak synchronizacji z koleją (rozkłady MZK aktualizowane ponad rok temu, a niektórych linii ponad 2 lata temu - PKP zmienia swoje co 2 miesiące). Oba autobusy przyjeżdżają ok. 6:10 na PKP a pociąg do Chojnic jest o 6:25, a do Tczewa o 6:30. Wolę wyjść 10 minut później z domu i przejść tą trasę pieszo. Śpię dłużej, spacer mam z rana, nie płace za bilet i nie siedzę jak idiota 20 minut na PKP.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
krys 12.04.2013 12:21
Dobra. Weżmy, że komunikacja darmowa jest. Podatki poszłyby w górę, obejmowałyby tylko tych z których można zedrzeć. Ci co nie mają to się nie dorzucą. Co jeszcze? Można ograniczyć ruch osobowych na Rynku. To duży plus! Pozostałaby kwestia połaćzeń nie tylko centralnych czyli do Rynku i do PKP, PKS ale swobodny dostęp do sąsiednich (dla danego mieszkańca) osiedli - tylko wówczas ma to jakiś sens. Ponadto oszczędzamy na kontrolerach biletów, założę się, że to spora sumka i już czują mrowienie na grzbiecie!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
pod różna 12.04.2013 14:44
[quote]Podatki poszłyby w górę, obejmowałyby tylko tych z których można zedrzeć. Ci co nie mają to się nie dorzucą.[/quote] A konkretnie to jakie podatki poszłyby w górę? Od nieruchomości? Już są maksymalne. Nadwyżki z opłaty śmieciowej? Ustawa zabrania wydać na cokolwiek innego niż śmieci. Miasto nie może sobie samo wymyślić podatku. Jedną z cech podatków jest powszechność i przymus. Nie może być tak, że jak będziesz miał chęć i wolną kasę to coś tam łaskawie dorzucisz.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
xxx 12.04.2013 09:31
Mówienie o darmowej komunikacji miejskiej jest oszustwem. Autobusy zużywają paliwo, praca kierowcy też kosztuje. Teraz płacimy na to w formie biletów, a dokładniej płacą za to ludzie, którzy chcą jeździć. "Darmowa komunikacja" będzie opłacana z pieniędzy wszystkich mieszkańców, także tych, którzy nie korzystają. Kasa będzie szła z podatków, czyli będzie mniej pieniędzy na inne rzeczy, np. szkoły...

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
ZenekX 12.04.2013 11:38
I tak idą z podatków. Kwestia proporcji - ile z biletów, a ile z dotacji.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
ZenekX 11.04.2013 21:47
Żory dopiero planują reowlucję, a tymczasem w Nysie (zdaje się, że miedzy naszymui miastami są jakieś związki od czasu powodzi w 1997, zatem można wykorzystać kontakty) komunikacja już od roku jest darmowa. Nie dla wszystkich, ale dla kierowców. "Biletem" jest prawo jazdy kat. B oraz dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym. Z przeprowadzonych badań wynika, że ciągu pół roku na miejskich ulicach pojawiło się ponad 20 tys mniej samochodów. http://www.nysa.eu/aktualnosc-5257-bezplatne_przejazdy_autobusami_coraz.html

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
11.04.2013 21:49
Dodam, że na podobnych zasadach działa Dzień bez samochodu, ale w Nysie to działa nonstop.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
pod różna 11.04.2013 14:16
że za darmową komunikację i tak zapłacą mieszkańcy. Tylko, że wszyscy, solidarnie. A teraz to kto niby pokrywa ok. 45 % kosztów? Samorząd, czyli wszyscy, solidarnie. Jaki to kłopot, że by pokrywać 100% kosztów? Zwiększą nam na to podatki, opłaty? Każą każdemu dopłacić jakieś dodatkowe pieniądze? Nie. Musieliby tylko przesunąć środki z innych zadań. Np. ze swoich wynagrodzeń.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
11.04.2013 13:54
za 20 lat komunikacja w każdym mieście będzie za darmo, szacun dla Żor!

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
11.04.2013 13:43
u innych jakoś można tylko u nas jak zwykle nie! I co z tego, że wszyscy dołożą do biletów? przynajmniej nie będzie korków, mniej samochodów na parkingach, ludziom żyłoby się lepiej. każda zmiana wymaga jekichs wyrzeczeń. Po roku od takich zmian wszyscy przyznaliby, że się opłacało. No, ale cóż...

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
socjalistyczne bzdury 11.04.2013 11:26
Nic nie ma za darmo!. Wszystko kosztuje. Jak ktoś za coś nie płaci to nie to za darmo bo zapłacił tylko w innej formie, lub zapłacił ktoś inny. Najczęściej "za darmo" kosztuje więcej bo "za darmo" trzeba obsłużyć.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
11.04.2013 11:23
Może już dotychczasowe utrzymywanie grup uprzywilejowanych do przejazdów MZK to po prostu komfort, na który nas zwyczajnie nie stać , przecież nikt nie pyta mieszkańców czy chcą płacić za min. darmowe przejazdy uprzywilejowanych -wyjątkiem może być grupa uprzywilejowanych ze względu na sędziwy wiek. Czy cała komunikacja miejska za darmo? Zapewne od dyrektora w tej kwestii dużo się nie dowiemy - eksperymentowanie raczej nie leży w jego naturze - tym bardziej, że emerytura coraz bliżej. Wg mnie znacznie wzrósłby popyt, gdyż chętnie sięgamy po to, co nas dużo nie kosztuje lub jest "za darmo" - czyli transport zbiorowy mógłby przenosić o wiele większy ciężar ruchu kołowego niż jest to w chwili obecnej. Jednak jest poważne ograniczenie - kto miałby to sfinansować? Nie sądzę aby mieszkańcy chcieli tak z dnia na dzień wyłożyć dodatkowo 60-80zł na łepka(czyli wliczając w to zarówno niemowlęta, jak też 90 letnich staruszków) by sfinansować bezpłatny dostęp do komunikacji miejskiej - a co z ludźmi przyjezdnymi ich przejazdy też musieli by finansować mieszkańcy Starogardu? Pewnie , że wszystko da się policzyć ale na ta chwilę jakoś tego nie widzę

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
12.04.2013 07:40
[quote] a co z ludźmi przyjezdnymi ich przejazdy też musieli by finansować mieszkańcy Starogardu? [/quote] A ktoś tutaj przyjeżdża? Oprócz uczniów ze szkół średnich?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
12.04.2013 09:43
Zwróć uwagę, że w przypadku "darmowych" autobusów nie ma płatności od osoby w autobusie tylko za sam przejazd autobusu z punktu A do punktu B, zapełnionego po brzegi czy też pustego. Wiec płacić będziemy ryczałtowo za kursy, i osoby przyjezdne po prostu na tym by skorzystały i tyle... Więc Twoje pytanie na ich temat jest bezsensowne. Kolejną sprawą jest to, że to właśnie staruszkowie najwięcej jeżdzą komunikacją miejską, więc niech też się trochę dorzucą. Z drugiej strony z dnia na dzień MY dopłacamy coraz więcej do utrzymania MZK. Samorząd pokrywa 45% kosztów, a jeśli samorząd dopłaca to znaczy, ze idzie to prosto z naszych kieszeni. Coraz więcej ludzi przesiada się do samochodów, co zmniejsza ilość zakupionych biletów, co z kolei wiąże się z większą sumą którą będzie trzeba wyłożyć na utrzymanie Komunikacji.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zamglenia

Temperatura: 0°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 7 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama